parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(jid., miasteczko, l.mn. sztetłech; zdrobnienie od słowa sztot = miasto); sztetl (l.mn. sztetle) – określenie małego skupiska miejskiego, głównie na terenach byłej Rzeczpospolitej Obojga Narodów (potem w strefie osiadłości, Królestwie Polskim, Galicji), a także Rusi Zakarpackiej, Bukowiny, Słowacji, w którym społeczność żydowska stanowiła większość mieszkańców oraz wytworzyła unikatowy społeczno-kulturowy wzorzec życia indywidualnego i zbiorowego. Ten ostatni czynnik stanowił istotę sz., gdyż jego wielkość wahała się od kilkuset ( klejnsztetł = małe miasteczko) do nawet ponad 20 tys. mieszkańców. Specyficzna struktura sz. powstawała na ziemiach państwa polsko-litewskiego, szczególnie od czasu, gdy zaostrzyły się konflikty z mieszczaństwem oraz poczęły narastać ograniczenia prawne Żydów w dużych miastach (głównie królewskich). Rozpoczęła się wówczas migracja z tych miast do mniejszych ośrodków, zwłaszcza miast prywatnych, gdzie ludność żydowska znajdowała dobre warunki bytowania i korzystała z opieki ich szlacheckich właścicieli. Po rozbiorach Polski skupiska te nie znalazły warunków rozwoju i przetrwania tylko w zaborze pruskim; natomiast na terenach zajętych przez monarchie Romanowów i Habsburgów stały się najważniejszą formą kontynuowania żydowskiego tradycyjnego stylu życia. Postawą ekon. istnienia sz. było pośrednictwo handlowe oraz zaspokajanie – także za pośrednictwem rzemiosła – potrzeb okolicznej ludności nieżydowskiej, głównie wiejskiej. Głównym miejscem wymiany były jarmarki. Silne związki z otoczeniem nie wykluczały konfliktów, zwłaszcza w strefie osiadłości, gdzie były podsycane przez władze rosyjskie (por. pogromy). Homogeniczność kulturowa środowiska sz. oraz jego rozmiary (w wielu wypadkach wszyscy się w nim znali) powodowały powstanie specyficznej kultury i struktury społecznej, której podstawą była liczna, wielopokoleniowa i patriarchalna rodzina. Sz. było uznawane za twierdzę tradycji, w której w praktyce realizował się ideał tzw. żydowskości ( jidiszkajt). Umacniał ją bezwzględny autorytet związanych z nią instytucji: synagogi, rabina, bractw religijnych itp., oraz podział społeczności na elitę ( szejne Jidn) i „zwykłych” Żydów ( proste Jidn). Siła tradycji do pewnego czasu łagodziła konflikty wewnętrzne. Bogacze i bałebosim (por. baal ha-bajit) cieszyli się prestiżem społecznym, który zapewniały im przede wszystkim sława uczonego czy zaszczytny jichus. Bractwa dobroczynne i tradycja utrzymywania przez teściów rodzin młodych uczonych łagodziły niedostatki materialne. Nawet żebrak ( sznorer) miał w tej strukturze swe miejsce. Mniej więcej od pocz. XX w. (w Rosji zwł. od rewolucji 1905), zaczęły się w tym obrazie pojawiać rysy, które z czasem stawały się coraz bardziej wyraźne. Nosicielami buntu były głównie jednostki, a potem środowiska kontestujące stary porządek – żydowscy socjaliści i zwolennicy innych kierunków politycznych. Kurczące się zapotrzebowanie na żyd. pośrednictwo (głównie handlowe) i inne przemiany gospodarcze, a także przeludnienie, brak perspektyw dla młodych, stały się przyczynami sprawczymi kryzysu sz. Łagodzić go mógł rozwój rzemiosła, spółdzielczości, ruchu zawodowego itp., jednak w niewystarczającym stopniu. W Rosji rewolucja i jej następstwa ostatecznie zniszczyły sz., które do II wojny światowej istniały już niemal wyłącznie w Polsce. Środowiska sz. były bardzo częstym tłem bądź bohaterem zbiorowym literatur jidysz i hebrajskiej, poczynając od ich pierwszych klasyków (np. Szolem Alejchem – zwłaszcza Kasrylewka; Mendele Mojcher Sforim). Później w lit. obrazie sz. ścierały się dwie tendencje: a) idealizująca sz. jako miejsce swojskie i przepełnione pokojem (np. Sz. Asza Dos sztetł, 1904); b) realistyczna, ukazująca konflikty wewnętrzne i zagrożenia zewnętrzne (np. I.M. Weissenberg A sztetł, 1906). Pierwsza z nich umocniła się, zwłaszcza po Holokauście, gdy świat sz. ostatecznie przestał istnieć i stał się symbolem żydowskiego życia, które nieodwołalnie uległo zagładzie. (Zob. też nagid)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.