parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. Szomronim; nazwa pochodzi od prowincji Samaria [hebr. Szomron]) – lud i sekta rel., których geneza wiąże się z wysiedleniem Izraelitów z Królestwa Północnego przez Asyryjczyków (721 p.n.e.), kiedy to resztki rdzennego ludu zmieszały się z przesiedlonymi tam kolonistami. S. sami siebie nazywali Bne(j) Israel (hebr., Synowie Izraela, Izraelici) bądź Szomrim (hebr., Strzegący), tzn. przestrzegającymi Prawa. Uznają oni wyłącznie Pięcioksiąg (zapisany fenickim alfabetem), którego treść odbiega w wielu miejscach od kanonu BH, oraz posiadają własną, ustną tradycję, opartą na literalnej jego interpretacji. Odrzucają natomiast inne księgi biblijne. Przestrzegają wielu przepisów zawartych w Pięcioksięgu, w czym są nawet bardziej skrupulatni od wyznawców judaizmu, czemu daje wyraz Talmud; np. w szabat nie spożywają ciepłych posiłków i obowiązuje ich całkowity zakaz oddalania się od miejsca zamieszkania. Posługują się własnym kalendarzem, toteż obchodzone przez nich siedem świąt, o których jest mowa w Pięcioksięgu, mogą nawet o miesiąc odbiegać od terminu, przyjętego przez wyznawców judaizmu. W ceremoniach święta Jom Kipur uczestniczą wszyscy S., począwszy od dzieci, które ukończyły jeden rok życia. W święto Sukot budują szałasy wewnątrz domów (zwyczaj ten przyjęli po okr. prześladowań ze strony muzułmanów). W Erew Pesach składają w ofierze baranka ( baran). Ostatnie z Dziesięciorga Przykazań w wersji S. nakazuje wzniesienie dla Stwórcy ołtarza na górze Gerizim, gdzie przed wiekami stała ich świątynia, dwukrotnie burzona – w 128 (129) p.n.e. przez Jana Hyrkana I i w 486 przez rzymskiego cesarza, Zeno. Mimo wszystkich podobieństw, relacje S. z wyznawcami judaizmu ułożyły się wrogo. Juda podejmowała próby przyłączenia tego ludu, jednak ostatecznie zniweczyła je odmowa dopuszczenia S. do uczestnictwa w odbudowie Świątyni Jerozolimskiej po powrocie Judejczyków z niewoli babilońskiej (Ezd 4; Ne 2), odsunięcie od składania w niej ofiar i zakaz zawierania małżeństw mieszanych (por.: Kutim; małżeństwo; małżeństwo zakazane; mieszane gatunki). S. wyczekują pojawienia się osoby Mesjasza („proroka jak Mojżesz”, zw. Taeb), który zakończy „czas zmieszania” i sprawi, że wszyscy nawrócą się na ich (tj. S.) wiarę. W NT S. są stawiani jako wzór miłości bliźniego, a w Dziejach Apostolskich przedstawiani jako witający z radością „dobrą nowinę” i – jako tacy – bywali przeciwstawiani Żydom. Jednak cesarz bizantyński Justynian ostatecznie zniósł ich autonomię i stłumił powstanie S. (529-530 n.e.). Jako lud, który odrzucił BH, S. byli też – w przeciwieństwie do Żydów – prześladowani przez wyznawców islamu. Ich społeczność przetrwała do czasów współcz. i liczy ok. 400 członków; mieszkają głównie w miastach Nablus i Holon.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.