parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1770 Finlandia – 1848 Kuchary k. Płońska) – kupiec, przemysłowiec, filantrop; dziad Stanisława P. Do Polski przybył w młodości. Osiadłszy w Warszawie, dość szybko doszedł do znacznego majątku, dzięki dzierżawie monopolu solnego. W 1817 opowiadał się za stosowaniem bardzo surowych metod w poborze podatku koszernego ( koszerne) od ludności żydowskiej, włącznie z zastosowaniem klątwy ( cherem). W tym samym roku zakupił majątek ziemski Kuchary k. Płońska (dziś Kuchary Żydowskie) i – mimo zakazu nabywania przez Żydów tego rodzaju dóbr – uzyskał zatwierdzenie swych praw do niego. Na początku lat 20. XIX w. zorganizował w nim „rękodzielnię sukien cienkich”, przekształconą w 1828 w fabrykę włókienniczą, produkującą sukno na potrzeby armii (istniała do 1867). W zakładzie tym zatrudniał Żydów, których także osadzał na roli (bezpłatnie udzielał im gruntów, zabudowań i narzędzi), a nawet stworzył dla nich osobną osadę rolniczą. W swym majątku wzniósł dwie bóżnice, a jego dwór stanowił centrum kulturalne (także studiów nad Torą). W Kucharach przez kilka dziesiątków lat mieszkał u niego znawca Talmudu, Mojżesz Aron Cylkow (1813-1884), nauczyciel jego dzieci, administrator jego lasów, a potem nauczyciel Talmudu w Szkole Rabinów w Warszawie, ojciec I. Cylkowa. Po wejściu do spółki zarządzającej hutą cynku i kopalnią węgla, P. również w swych dobrach podjął wydobycie. Należał do przedstawicieli burżuazji warsz., którzy zabiegali o równouprawnienie Żydów (parokrotnie podpisywał petycje do cara i innych władz). Cieszył się renomą człowieka wykształconego; m.in. protestował przeciwko atakom na judaizm (np. przeciw rozpowszechnianiu książki księdza A.L. Chiariniego Theorie de Judaisme, 1830). W 1821 [1823?] został przewodniczącym Dozoru Szkół Elementarnych przy Dozorze Bóżniczym w Warszawie (później zastąpił go na tym stanowisku Abraham Stern), a w 1825 – członkiem Izby Doradczej Komitetu Starozakonnych. Zasiadał także we władzach Dozoru Bóżniczego oraz – okresowo – dzierżawił pobór podatku koszernego. Wśród jego synów, szczególnie silnie związani z nurtem asymilatorskim ( asymilacja; asymilatorzy) byli: Leon P., propagujący jego idee piórem (m.in. na łamach „Jutrzenki” sporo uwagi poświęcał szkolnictwu żyd.), który też pełnił funkcję nadzorcy w kilku placówkach oświatowych, uczestniczył w pracach Zarządu Żydowskiej Gminy Wyznaniowej (po 1871) nad reformą szkół religijnych (tj. talmud-tor), wchodził w skład rady opiekuńczej pierwszej (otwartej w 1870) ochronki WTD, przeznaczonej dla chłopców wyznania mojżeszowego; oraz Samuel P., który pasjonował się poezją (sam pisał wiersze), walczył w szeregach wojsk Garibaldiego we Włoszech (tam ukończył szkołę wojsk. w Cuneo), a podczas powstania styczniowego był zastępcą naczelnika wojennego powiatu mławskiego i poległ – wraz ze swym przyjacielem, Samuelem Rosnerem [Roznerem]) – 3 VII 1863 w bitwie pod Żurominem, osłaniając odwrót oddziału.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.