parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
komitet do spraw żydowskich, powołany do życia ukazem cara Aleksandra I z 22 V (3 VI) 1825, na wzór podobnej instytucji, utworzonej w 1823 w Cesarstwie Rosyjskim. Wiązało się to z dążeniem władz do unifikacji prawodawstwa, odnoszącego się do Żydów w Królestwie Polskim i w Cesarstwie. Zadaniem K.S. w K.P. było przeprowadzenie dokładnej analizy przepisów, obowiązujących Żydów w Królestwie Polskim, a następnie przedłożenie uwag i wniosków nt. potrzeby wprowadzenia koniecznych zmian. Komitet miał także opiniować wszystkie projekty nowych ustaw, odnoszących się do Żydów, oraz przyjmować i rozpatrywać skargi, postulaty i prośby, nadsyłane przez ludność żydowską. Poruczono mu również utworzenie Szkoły Rabinów w Warszawie. W skład K.S. w K.P. weszli chrześcijanie (dyr. został Ignacy Zaleski, asesorami – hrabia Walerian Krasiński i pisarz, Stefan Witwicki); pierwszym sekr. ustanowiono wychrztę, Stanisława (dawn. Chaskiela) Hogego. Do pomocy K.S. w K.P. powołano Izbę Doradczą, w której – poza naczelnikiem, radcą dworu A.M. Müllerem – znaleźli się sami Żydzi, zarówno należący do elity asymilującej się burżuazji warsz. (Izaak Janasz; Henryk Samelsohn, którego zastąpił Leopold Leo), jak i ludzie głęboko przywiązani do religii (chasyd Jakub Bergson, oraz misnagdzi – Michał Ettinger-Rawski, S.M. Posner); Żydami byli także ich zastępcy (maskile T. Toeplitz, J.J. Glücksberg – sekretarz, i Józef Epstein; misnagdzi – Salomon Eiger, Chaim Halberstamm, Abraham Stern). K.S. w K.P. powołał po dwóch korespondentów, spośród „światłych” Żydów z siedmiu województw, którzy mieli nadsyłać swe uwagi nt. koniecznych przeobrażeń, pozwalających poprawić położenie ludności żydowskiej. Ostateczny raport, zawierający szereg projektów zmian odnoszących się do sytuacji społ. i prawnej Żydów, będący podsumowaniem kilkuletnich prac K.S. w K.P., został złożony w marcu 1828. Między stanowiskiem Izby Doradczej a K.S. w K.P. istniały rozbieżności w wielu podstawowych kwestiach; także ludność żydowska krytycznie odnosiła się do K.S. w K.P. I choć Izba większą uwagę zwracała na sytuację prawną Żydów w Królestwie, to w ostatecznie przedstawionych postulatach pierwsze miejsce zajęła idea ich reformy moralnej, a nie równouprawnienia. Władze Królestwa Polskiego opowiadały się bowiem za zachowaniem obowiązujących przepisów i utrzymaniem odrębnego statusu tej ludności. W rezultacie, przedstawione dezyderaty nie odniosły żadnego skutku prawnego, a dzieło K.S. w K.P. wielokrotnie – nawet po latach – było krytykowane. K.S. w K.P. został reaktywowany uchwałą Rady Administracyjnej w kwietniu 1832, do udzielania pomocy ubogim Żydom, którzy szczególnie ucierpieli podczas powstania listopadowego; miał też ponownie rozpatrzeć dawne projekty zmian. Został rozwiązany decyzją cara Mikołaja I w styczniu 1837. W następnych latach sprawą opracowania projektów zmian legislacyjnych w prawodawstwie odnoszącym się do ludności żydowskiej w Królestwie Polskim zajmowały się kolejne komitety, powoływane do życia zarówno w Petersburgu, jak i w Warszawie. Do latt 60. XIX w. Żydzi nie byli uznawani za obywateli kraju, ciążyło na nich wiele ograniczeń stanowych, co sprawiało, że ich położenie w Królestwie było znacznie gorsze niż w Cesarstwie Rosyjskim.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.