parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
używał licznych pseudonimów i kryptonimów, m.in.: Alf, Alfa, Henryk Bezmaski, A. Rembowski, Uriel Akosta (1868 Kuchary k. Płońska [współcz. Kuchary Żydowskie] – 1930 Piorunów k. Lutomierska) – prawnik, socjolog, publicysta, uczony, działacz socjalist.; prawnuk Salomona Markusa P. Pochodził z rodziny o poglądach asymilatorskich ( asymilacja). Po ukończeniu gimnazjum studiował prawo na Cesarskim Uniwersytecie Warszawskim, a następnie w Berlinie, gdzie zaczął zajmować się także historią i socjologią. Od końca lat 80. XIX w. był sympatykiem ruchu socjalistycznego; od 1896 członkiem PPS, a od 1906 – CK Robotniczego. Był zwolennikiem jedności walki o niepodległość i socjalizm. Po rozłamie PPS w 1906, zaprzestał działalności politycznej. Od 1910 przebywał w Paryżu. Prowadził badania historyczne, związane m.in. z Wielką Emigracją, Joachimem Lelewelem; współpracował z prasą francuską i polską. Do Warszawy powrócił w 1919 i od razu wznowił działalność polityczną w PPS (od 1921 zasiadał we władzach partii). Redagował pisma partyjne, m.in. „Prawdę” „Ogniwo” i „Trybunę”. Współpracował z wieloma czasopismami (m.in. z „Krytyką”, „Robotnikiem”). Sporo uwagi poświęcał instytucjom samokształceniowym (m.in. był wykładowcą na tzw. Uniwersytecie Latającym, członkiem Komitetu Naukowego Uniwersytetu dla Wszystkich i jednym z kierowników jego sekcji społecznej, współzałożycielem Stowarzyszenia Czytelń m.st. Warszawy, współtwórcą Biblioteki Publicznej w Warszawie, a po I wojnie światowej – wiceprzew. Zarządu Głównego Towarzystwa Uniwersytetu Robotniczego; na emigracji należał do grona współzałożycieli Uniwersytetu Ludowego im. Adama Mickiewicza w Paryżu). Był autorem wielu prac z dziedziny nauk społecznych, szermierzem walki o prawa obywatelskie (współtwórca i wiceprez. Ligi Obrony Praw Człowieka i Obywatela). Zasiadał w Zarządzie Związku Adwokatury Polskiej, był założycielem i prezesem honorowym Zrzeszenia Prawników i Socjalistów w Polsce, członkiem egzekutywy Międzynarodówki Prawników Socjalistów. W 1922-1930 piastował godność senatora RP oraz wicemarszałka senatu (1928-1930). Był wolnomyślicielem i polskim patriotą, bardzo zasłużonym dla ruchu niepodległościowego (m.in. na emigracji po wybuchu I wojny świat. prowadził propagandę na rzecz odzyskania przez Polskę niepodległości, działał w paryskim Komitecie Wolnej Polski, współpracował z londyńską Centralną Agencją Polską). Należał do warszawskiej loży wolnomularskiej Wielkiego Wschodu Francji. Kiedy ukończył studia, zaproponowano mu pozostanie na UW, pod warunkiem zmiany wyznania; mimo spolonizowania, formalnie nie porzucił judaizmu do końca życia. Jednak po jego śmierci interwencja siostry, pisarki Malwiny Garfeinowej-Garskiej (1872-1932; m.in. autorka głośnej Powieści o duszy polskiej, gloryfikującej bojowników o wolność Polski), uniemożliwiła zorganizowanie mu pogrzebu religijnego na cmentarzu żydowskim przez Gminę, mimo że P. pozostawał jej członkiem, aż do śmierci.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.