parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1890 Stare Miasto we wsch. Galicji – 1967 Izrael) – teatrolog, reżyser, pianista, dyrygent chóru, producent, pedagog, działacz społeczny. Po ukończeniu szkoły średniej w Stanisławowie studiował prawo i filozofię we Lwowie, Wiedniu i Berlinie (u Maxa Reinhardta), zdobywając stopień doktora. Powrócił do Polski w 1918. Związał się z Trupą Wileńską. Druga formacja tego teatru w 1928 święciła triumfy spektaklem, będącym adaptacją powieści Sz. Asza Kidesz Haszem (jid., od hebr. Kid(d)usz ha-Szem = Uświęcenie [Bożego] Imienia), dokonaną i reżyserowaną przez W.; sztukę tę grano w Warszawie i wielu innych miastach Polski oraz w Rydze. W 1927 W. założył w Warszawie Żydowską Szkołę Sztuki Dramatycznej, w której wykładali m.in.: I. Schiper, R. Mahler i N. Pryłucki, a następnie powołał przy niej do życia Żydowskie Studio Teatralne. Po jego zamknięciu kierował zespołem Jung Teater, a od 1931/1932 Żydowskim Teatrem Dramatycznym w Warszawie. Był jednym z najważniejszych twórców awangardowego teatru żydowskiego (tj. jidysz); ogłosił pracę w języku jidysz Teatr i dramat (t. 1, Warszawa 1922, t. 2, Wilno 1936); zajmował się publicystyką teatralną, redagował pismo „Ringen” (jid., Kręgi). Pełnił też funkcję wiceprzewodniczącego Żydowskiej Sekcji PEN-Clubu i prezesem Związku Artystów Scen Żydowskich (od 1926). Był członkiem zarządu Towarzystwa Przyjaciół Żydowskiego Instytutu Naukowego w Warszawie ( JIWO; na pocz. 1939 na posiedzeniu Towarzystwa przedstawił plan utworzenia Żydowskiego Uniwersytetu Ludowego w Warszawie, zyskując pełne poparcie dla swej inicjatywy). W czasie okupacji niemieckiej przebywał w gettach Krakowa i Warszawy. Został wybrany na przewodniczącego Komisji Koordynacyjnej Żydowskich Organizacji Społecznych, a następnie Żydowskiej Samopomocy Społecznej, a po jej zlikwidowaniu kierował Żydowskim Urzędem Samopomocy. Po wojnie oskarżany był o kolaborację. Mimo że z zarzutów tych został oczyszczony, to jednak potępił go Sąd Społeczny przy CKŻP (1949). W 1957 W. osiadł w Izraelu. Opublikował wówczas m.in.: Jidisze ałejnhilf. 1939-1945 (jid., Żydowska samopomoc. 1939-1945, 1962); Zichrojnes (jid., Wspomnienia, t. 1-4, 1960-1970).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.