Ponad 2 tysiące haseł dotyczących historii i życia codziennego w getcie warszawskim – wirtualne kompendium wiedzy na temat zamkniętej dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest już dostępne. Ponadto, wybór haseł został wydany w wersji książkowej.
Hersz Wasser urodził się 13 czerwca 1912 r. w Suwałkach. Był synem Lejba i Estery z domu Podlaskiej. Na studia przyjechał do Warszawy do Szkoły Głównej Handlowej, którą ukończył z tytułem magistra ekonomii. Zamieszkał w Łodzi i pracował jako księgowy. Jednocześnie działał w partii Poalej Syjon Lewica i kierował biblioteką partyjną im. Bera Borochowa. Współpracował również z Żydowskim Instytutem Naukowym JIWO – od 1934 r. był sekretarzem sekcji ekonomiczno-statystycznej jego łódzkiego oddziału. W 1939 r. mieszkał przy ul. Żeromskiego 9 i pracował w firmie I. Kolner przy ul. Sienkiewicza. Był żonaty z Blumą z domu Kirszenfeld (Person 2014, 297; ARG, t. 7, 247, 249).
19 grudnia 1939 r. małżeństwo Wasserów opuściło Łódź i udało się do Warszawy, która pierwotnie miała być przystankiem w dalszej drodze na wschód. Ucieczka okazała się jednak niemożliwa i Wasserowie osiedli w Warszawie. Zamieszkali na Miodowej 23, następnie przenieśli się na Bielańską 15, a potem do getta – na Muranowską 6 m. 15 (Kirszenfeld-Wasser 1962, 705). Pozostawali w stałym kontakcie z rodzinami w Łodzi i rodziną Blumy w Biłgoraju – przesyłali im pieniądze i paczki. Ich sytuacja materialna, jak wynika z domowej książki wydatków i przychodów, nie była najgorsza (Person 2014, 299).
Wasser wcześnie zaczął się angażować w ruch ziomkostw uchodźców i przesiedleńców w Warszawie. Wiosną 1940 r. jako przedstawiciel łodzian wszedł w skład Komitetu Delegatów przy Wydziale Ziomkostw ŻSS-KK (Żydowskiej Samopomocy Społecznej – Komisji Koordynacyjnej) (Hirszberg 1944, 38). Następnie pracował w Centralnej Komisji Uchodźców, a w styczniu 1941 r. został jej sekretarzem. W pracy tej niezwykle się spełniał. W swoim dzienniku 3 grudnia 1940 r. zapisał: „Nie chce się pisać o sobie – jestem po prostu szczęśliwy, że dzień mija przy aktywnej pracy społecznej. Już o 8 rano idę do mojej pracy w Centralnej Komisji Uchodźców. Ta działalność jest tak wielobarwna i wszystko pędzi, jakby tysiące diabłów goniło”. Wasser zajmował się kwestiami zatrudnienia i aprowizacji uchodźców i przesiedleńców, którzy cierpieli z powodu dyskryminacji ze strony instytucji getta, a poza CKU nie mieli żadnego przedstawicielstwa. Ponadto do zadań Wassera należały wystąpienia przedstawiające ŻSS w dobrym świetle (ARG, t. 14, 3-5, 23-25).
Wasser powrócił również do działalności w Poalej Syjon Lewicy: był członkiem komitetu centralnego partii, pisywał do prasy podziemnej. Był także związany z organizacją JIKOR, propagującą kulturę jidysz w getcie (Berman 1980, 155, 193).
Niemniej najważniejszym obszarem działalności Wassera w czasie wojny była grupa „Oneg Szabat”. Znając zapewne jej twórcę, Emanuela Ringelbluma, z działalności w partii, Wasser znalazł się w gronie jego pierwszych zaufanych współpracowników. Codzienne kontakty Wassera z uchodźcami i przesiedleńcami umożliwiały grupie dotarcie do nich i przeprowadzanie wywiadów na temat wojennych losów Żydów poza Warszawą. Wasser sam przeprowadził i zapisał wiele takich świadectw. Ponadto przez niego przechodziła większość zebranych materiałów „Oneg Szabat”: opisywał je kryptonimami autorów i różnymi dziś nie do końca jasnymi oznaczeniami. W końcu 1941 i w pierwszej połowie 1942 r. porządkował i sporządzał wykazy zebranych dokumentów, być może już w celu ich ukrycia (Epsztein 2011, 27-33; ARG, t. 11, XXXV). Od grudnia 1940 do kwietnia 1941 r. prowadził dziennik, następnie wznowił zapiski w maju 1942 r. (ARG, t. 14, dok. 1).
W lutym 1942 r. Wasserowie zaopiekowali się Szlamą Winerem, uciekinierem z ośrodka zagłady w Chełmnie nad Nerem, i spisali jego wstrząsającą relację. To i inne świadectwa posłużyły Wasserowi do napisania raportu o Chełmnie, co zapoczątkowało działalność „Oneg Szabat” w kwestii informowania o Zagładzie zarówno ludności getta, jak i podziemnych władz polskich. Od końca marca 1942 r. Wasser wraz z Eliaszem Gutkowskim redagowali biuletyny zawierające napływające do getta warszawskiego wiadomości o egzekucjach Żydów i ich deportacjach w nieznanym kierunku. Wasser był również współautorem obszernego raportu Gehenna Żydów polskich pod okupacją niemiecką powstałego w czerwcu 1942 r. (ARG, t. 11, LII).
W czasie wielkiej akcji Wasser nadzorował ukrycie materiałów „Oneg Szabat” i jako jeden z niewielu znał dokładne miejsce ich przechowywania.
Został zatrudniony w szopie Ostdeutsche Bautischlerei Werkstätten (OBW) na ul. Gęsiej 30 jako pracownik biurowy. Razem z żoną mieszkali w bloku dla robotników na Miłej 54. W ostatnich dniach akcji ukrywali się z Ringelblumami na Nowolipkach 68, w miejscu zakopania Archiwum (Auerbach 1974, 195, 202; Kirszenfeld-Wasser 1962, 706).
W getcie szczątkowym nadal pełnił funkcję sekretarza „Oneg Szabat”. Ponadto jako działacz Poalej Syjon Lewicy był obecny na zebraniach, na których dyskutowano powołanie Żydowskiego Komitetu Narodowego i Żydowskiej Organizacji Bojowej. W październiku 1942 r. Wasser razem z Herszem Berlińskim, postulowali założenie organizacji zajmującej się przerzutem członków partii z Warszawy do Białegostoku, który wydawał się wtedy bezpiecznym miejscem. Pomysł ten został odrzucony (Kassow 2010, 147; Cukierman 2020, 180-182; ARG, t. 29, 497).
Po akcji styczniowej Wasserowie przenieśli się do szopu szczotkarzy na Świętojerską 30. Stamtąd uciekli na aryjską stronę. 18 kwietnia 1943 r. Wasser przyszedł do getta na seder. W czasie walk został złapany i wywieziony, ale udało mu się wyskoczyć z pociągu i wrócić do Warszawy, gdzie odtąd się ukrywał (Auerbach 1974, 203; Person 2014, 299).
Wasserowie ukrywali się razem z Polą Elster, Eliahu Różańskim i Herszem Berlińskim na ul. Suwalskiej (nazywano ich „pięcioraczkami). Wasser działał w Żydowskim Komitecie Narodowym inicjując dalsze zbieranie relacji od ukrywających się Żydów. Prowadził z nimi korespondencję w sprawach metodologii i tematyki relacji. Co więcej, poszukiwał osób, które mogły mieć konkretne informacje. Na przykład w maju 1944 r. gdy dowiedział się, że w Warszawie ukrywa się Arnold Majorek, były policjant żydowski i dawny jego znajomy, wysłał do niego list o treści: „Niezmiernie się ucieszyłem dowiedziawszy się, że Pan wraz z mamusią przebywacie w Warszawie. Szeregi znajomych tak się przerzedziły, że każdy z nich jest na wagę złota. A teraz moja prośba do Pana, Panie Arnoldzie: oto zależy mi bardzo na materiałach pamiętnikarskich, a że wiadomo mi jest, że Pan posiada również w tym kierunku uzdolnienia i zechce się przyczynić do wzbogacenia zbiorów archiwalnych, więc proszę Pana bardzo o przystąpienie do spisywania wspomnień. Proponuję Panu następujące tematy: «Wspomnienia z SP», «Pobyt poza ośrodkiem», a zresztą wybór pracy pozostawiam Pańskiemu uznaniu. Żywię do Pana pełne zaufanie.” (GFH, 5994). Część materiałów Wasser przechowywał w kryjówce na Suwalskiej. Sam również był autorem opracowania o szopach i o powstaniu w getcie. Niektóre jego prace zostały wysłane do rządu polskiego w Londynie (Person 2014, 299; Temkin-Bermanowa 2000, 21, 118).
W czasie powstania warszawskiego kryjówka na Suwalskiej została odkryta. Wasserom udało się uciec, pozostali zginęli. Wasserowie wyszli z Warszawy i do stycznia 1945 r. ukrywali się we wsi Łętownia koło Jordanowa.
Po wojnie Wasser był mocno zaangażowany w odradzające się życie polityczne i społeczne Żydów w Polsce. Był członkiem władz Centralnego Komitetu Żydów w Polsce, okresowo stał na czele Wydziału Emigracyjnego i Wydziału Ziomkostw. Został radnym Warszawy jako przedstawiciel Poalej Syjon Lewicy. Był również przez pewien czas kierownikiem warszawskiej Żydowskiej Komisji Historycznej. Zbierał relacje ocalałych i przygotowywał ekspertyzy do procesów zbrodniarzy wojennych. Zabiegał o podjęcie prac nad wydobyciem Archiwum Ringelbluma, a gdy we wrześniu 1946 r. to się udało, zajął się identyfikacją rękopisów i wstępnym porządkowaniem kolekcji (Person 2014, 300).
W 1948 r. urodziła się w Warszawie córka Wasserów, Alicja Lea (AŻIH, 303/V/425/W6258).
Wasserowie nie planowali pozostać w Polsce. Latem 1946 r. Wasser był z wizytą w JIWO w Nowym Jorku i tam zaproponowano mu posadę wykładowcy i badacza Zagłady polskich Żydów. Dzięki pomocy JIWO, Wasserowie otrzymali wizę do Szwecji, skąd mieli już bez problemu udać się do USA. W czasie załatwiania tych formalności Wasser, pracując nad opisaniem Archiwum Ringelbluma, wyłączył z niego 127 dokumentów i stopniowo, w listach lub przez zaufane osoby – wysyłał je do Nowego Jorku. Wśród wysłanych dokumentów znajdowały się dublety, tzn. dokumenty, których odpisy sporządzono w „Oneg Szabat” z uwagi na ich wielkie znaczenie (jak np. relacja Winera czy raport Gehenna), ale też dokumenty unikatowe. Stanowią one dzisiaj element Kolekcji Wassera w JIWO (ARG, t. 14, XVIII-XXII; Epsztein 2011, 51).
Wyjazd do Nowego Jorku, planowany na grudzień 1947 r., nie doszedł do skutku. Ostatecznie Wasserowie wyjechali nie do USA, a do Izraela i osiedli w Tel Awiwie. Wasser założył tam Instytut Badań nad Żydowskim Ruchem Robotniczym im. Emanuela Ringelbluma. W późniejszym czasie był również dyrektorem wydawnictwa im. I. L. Pereca.
Encyklopedia getta warszawskiego jest efektem wieloletniego projektu badawczego prowadzonego w Żydowskim Instytucie Historycznym w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. To kompendium wiedzy o getcie warszawskim, łączące dotychczasowe ustalenia z najnowszymi badaniami naukowców. Wybrane w publikacji hasła dotyczą najważniejszych instytucji getta warszawskiego: zarówno oficjalnych (np. Rada Żydowska), działających jawnie (np. Toporol czy ŻTOS), jak i konspiracyjnych (np. partie polityczne czy podziemne organizacje), a także najważniejszych wydarzeń w historii getta: jego utworzenia, wielkiej akcji likwidacyjnej czy powstania w getcie. Encyklopedia stanowi syntezę wszystkich prac nad pełną edycją Archiwum Ringelbluma, w jej zakres weszły również inne kolekcje archiwalne ŻIH oraz opublikowane materiały źródłowe i wspomnieniowe dotyczące getta warszawskiego i Zagłady.