Ponad 2 tysiące haseł dotyczących historii i życia codziennego w getcie warszawskim – wirtualne kompendium wiedzy na temat zamkniętej dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest już dostępne. Ponadto, wybór haseł został wydany w wersji książkowej.
Uszer Szyje Taube urodził się 15 I 1914 r. w Kłodawie. Był synem kupca i piekarza Moszka Arona Taubego (ur. 1885 r.) oraz Cypry Łaji z domu Lisek (ur. 1882 r.). Zamieszkiwał w tym mieście przy ul. Warszawskiej 4. Piekarska rodzina Taube posiadała uprawnienia do wypieku macy dla gminy żydowskiej wyznaniowej w Kłodawie. Uszer miał starszych braci – Szymona Josefa Taubego (ur. 1910 r.) i Simche Binema Taubego (ur. 1912 r.), który w ocalałych dokumentach z ARG występuje pod drugim imieniem (Nowicki 2010: 126). Do kręgu rodzinno-towarzyskiego kłodawskiego klanu Taube należeli m.in. Tabaczyńscy, Rachwalscy, Szczecińscy, Rezykowie – z Kłodawy i Koła (Nowicki 2010: 122, 124, 126; Gańczyk 2012: 110-111). W 1935 lub 1936 r. Uszer Taube był w delegacji osób odprowadzających na kłodawski dworzec kolejowy Hankę, siostrę Gołdy (Guci) Tabaczyńskiej, która od około 1930 r. mieszkała w Palestynie. Wydarzenie to dokumentuje zdjęcie z kolekcji Giny Shrut, kuzynki Guci (Nowicki 2019: 188-190).
W roku wybuchu II wojny światowej Uszer ożenił się z Balcią (właśc. Bajlą Rywką) z Natanowiczów (ur. 3 XI 1916 r. w Kłodawie), córką Majera Natanowicza, kupca zbożowego pochodzącego ze Słupcy i mieszkającego do około 1913 r. w Warszawie oraz Dwojry z Grinfeldów z Kłodawy. Niewiele wiadomo o jej dzieciństwie i młodości. W 1926 r. dziesięcioletnia Bajla Rywka złożyła podpis („Natanowiczówna. Balcia”) pod „Deklaracją Podziwu i Przyjaźni dla Stanów Zjednoczonych” z okazji stu pięćdziesięciolecia istnienia tego państwa. Była wtedy uczennicą klasy III b powszechnej siedmioklasowej szkoły w Kłodawie, wychowanką Marii Rogowskiej (Polska1926).
W czasie wojny Uszer z żoną zamieszkiwał przy Tirpitz-Straβe 8 (dawniej: ul. Kościelna). 2 I 1940 r. urodziła się w Kłodawie córka Uszera i Balci – Ester Gitel (Edzia, Edziunia). Około 1941 r. U. Taube został pracownikiem biura Judenratu (w dokumentach wytworzonych przez Niemców pod nazwą: Jüdische Kultur Gemainde Angelegenheiten Tonningen) (APPoK). Pracując w nim, miał dostęp do dokumentów – np. listu przysłanego do Kłodawy przez Icchaka Łaskiego, przewodniczącego Judenratu w Zagórowie, z którego treści kłodawianie dowiedzieli się o zagładzie żydowskiego Zagórowa w masowych egzekucjach w lasach pod Kazimierzem Biskupim (Nowicki, Kuberczyk 2012: 41-42; ARG t. 9: 58; RA vol. 5: 128-129).
Uszer z żoną Balcią i córką Edziunią w przededniu akcji likwidacyjnej getta (9 I 1942 r.) opuścili Kłodawę w grupie liczącej około czterdziestu Żydów i udali się do Krośniewic, gdzie zatrzymali się u spokrewnionej z nimi Róży Kapłan (wspominała o nich w korespondencji do swojego brata Dawida Lewiego lub Lewina i jego żony Heli, krewnej Uszera), a następnie stamtąd, przy pomocy polskiego przewodnika, używającego pseudonimu „Krysia”, do Warszawy – do getta. W Warszawie Taubowie zatrzymali się u D. i H. Lewich (Lewinów). W żydowskiej dzielnicy zamkniętej U. Taube prawdopodobnie nawiązał kontakt z mężem Róży – bundowcem Szmuelem Kapłanem, działaczem społecznym i Centralnej Komisji Uchodźców, delegatem ziomkostwa kaliskiego – a ten skontaktował go z Herszem Wasserem, sekretarzem ARG (Ferenc 2021: 327). U. Taube dotarł do warszawskiego getta w pierwszych dniach lutego – jeszcze przed przybyciem tam Szlamy Winera, uciekiniera z Kulmhof, pochodzącego z Izbicy Kujawskiej (ten przedostał się do Warszawy około 10 II 1942 r.). Po dotarciu na miejsce, dzięki koneksjom rodzinnym, musiał od razu skontaktować się z bundowcami i kierownictwem ARG, ponieważ już 8 II 1942 r. w bundowskim prasowym tytule konspiracyjnym „Der Weker” ukazała się notka o ośrodku zagłady Kulmhof w Chełmnie nad Nerem, napisana w oparciu o jego zeznania. Około 17 II 1942 r. w gazecie Poalej Syjon-Lewicy „Proletariszer Gedank” pojawiła się informacja na temat ruchomych komór gazowych stosowanych w Kulmhof, która została zaczerpnięta z relacji U. Taubego (Ferenc 2021: 331-338).
W „Protokole o wydarzeniach w powiecie Koło”, dokumencie spisanym przez U. Taubego w rękopisie (lub w odpisie sporządzonym przez kopistę z ARG), przy pomocy H. Wassera (z jego powojenną notą), w języku jidysz, na sześciu kartkach luksusowego zeszytu w linię, autor zawarł informacje m.in. o zgładzeniu Żydów w powiecie konińskim (getta w Zagórowie), badaniach lekarskich i wszczęciu podatku deportacyjnego, początku likwidacji gett i wywózek Żydów z Koła i pozostałych miasteczek powiatu kolskiego do Kulmhof, posłańcach-zwiadowcach żydowskich (Guci Tabaczyńskiej) i polskich (chłopach) w okolicę Koła i Chełmna nad Nerem. W relacji nie zabrakło wieści o przebiegu ucieczek zbiegów z tego ośrodka zagłady (choć bardzo nieprecyzyjnie zostało to podane) – Abrama Roja, Szlamy Winera i Michała Podchlebnika (Nowicki, Kuberczyk 2012: 40-49; ARG t. 9: 57-64; RA vol. 5: 128-134). To na podstawie relacji U. Taubego, ale i zeznań Sz. Winera oraz Lajwego Wołkowicza, uciekiniera z Dąbia, H. Wasser napisał raport ARG pt. „Wypadki chełmińskie” (ARG t. 11: 300-304; RA vol. 5: 140). W oparciu o dokumenty trójki przybyszów z Kraju Warty do Warszawy powstał też niemieckojęzyczny raport ARG pt. „Die Vorfälle in Kulmhof” (ARG t. 13: 114-121) .
Dla konspiratorów z Oneg Szabat, U. Taube – wskutek korespondencji listownej z braćmi Binemem i Szymonem Josefem – rejestrował też sytuację Żydów-robotników w obozach pracy przymusowej w Kraju Warty i miastach Trzeciej Rzeszy. Korespondencję od nich otrzymywał z „obozu leśnego” Broniewice (Waldlager Britz) w Brandenburgii i Lauty (Lautawerk Süd – Lager I) na Łużycach Dolnych (ARG t. 1: 232-257; ARG t. 24: 512). Podobnie było z Felą Rybską, kolejną informatorką Uszera oraz krewną braci Taube, zamieszkującą Krośniewice, która w czerwcu 1942 r. przebywała w obozie pracy przymusowej w Broniewicach (Gemeinschaftslager Bronwitz) i stamtąd wysłała do Warszawy pocztówkę, która przetrwała wojnę (ARG t. 1: 234-235). Listy, karty, które do niego dochodziły były napisane w języku jidysz w transkrypcji łacińskiej (od Binema i Szymona Josefa) oraz po polsku (od Feli). Sam pisał i wysyłał listy oraz karty z getta i spoza jego granic, które się jednak nie zachowały. Niewykluczone, że pisane one były w języku jidysz (przy użyciu alfabetu łacińskiego) i polskim, zgodnie z sugestią brata Szymona Josefa przebywającego na przymusowych robotach w Laucie (ARG t. 1: 252, 254).
W getcie warszawskim U. Taube z żoną i dzieckiem mieszkali przy ul. Nowolipie 15/30, a później – w trakcie pierwszej akcji likwidacyjnej, podczas której Żydów z getta Niemcy deportowali do ośrodka zagłady w Treblince (22 VII – 21 IX 1942 r.) – przy ul. Franciszkańskiej 21/109 w szopie dla szczotkarzy. Ich córka Edzia (Edziunia) prawdopodobnie zginęła podczas wielkiej akcji (ARG t. 1: 254, 255). W Warszawie Taubowie utrzymywali m.in. kontakt z Icchakiem Kryszkiem (ur. 1909 r., mieszkającym przed wojną w Kłodawie pod adresem: Rynek 20, synem Abrama, nauczyciela z Łodzi), Libcią Pinczewską (ur. 1914 r., rówieśniczką Uszera, córką Henocha i Rywki z domu Kibel; jej siostra Mariem mieszkała z rodzicami przed wojną przy ul. Warszawska 4, w tym samym domu co Taubowie), Fuelem Judą Herszkowiczem (ur. 1903 r., żonatym z Gitel z Brandów, syn – Cwi, ur. 1936 r.; przed wybuchem wojny zamieszkałym przy ul. Piłsudskiego 14/ Rynek 9 oraz prowadzącym pod tym adresem olejarnię) (ARG t. 1: 244, 246, 252, 253, 255, 257; Gańczyk, Kłodawscy). Nieznane pozostają okoliczności śmierci U. Taubego oraz jego żony Balci.
Encyklopedia getta warszawskiego jest efektem wieloletniego projektu badawczego prowadzonego w Żydowskim Instytucie Historycznym w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. To kompendium wiedzy o getcie warszawskim, łączące dotychczasowe ustalenia z najnowszymi badaniami naukowców. Wybrane w publikacji hasła dotyczą najważniejszych instytucji getta warszawskiego: zarówno oficjalnych (np. Rada Żydowska), działających jawnie (np. Toporol czy ŻTOS), jak i konspiracyjnych (np. partie polityczne czy podziemne organizacje), a także najważniejszych wydarzeń w historii getta: jego utworzenia, wielkiej akcji likwidacyjnej czy powstania w getcie. Encyklopedia stanowi syntezę wszystkich prac nad pełną edycją Archiwum Ringelbluma, w jej zakres weszły również inne kolekcje archiwalne ŻIH oraz opublikowane materiały źródłowe i wspomnieniowe dotyczące getta warszawskiego i Zagłady.