parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. Ezra = pomoc, wsparcie [Bóg jest pomocą]; jid. Ezre Hasojfer = Ezdrasz Pisarz) (V w. p.n.e.) – według tradycji biblijnej, pisarz (sofer) pochodzący z rodu kapłańskiego, wybitny „znawca słów przykazań Pana i Jego ustaw dla Izraela” (Ezd 7,11), „uczony biegły w Torze Mojżesza” (Ne 8,13) i reformator; syn Serajasza; potomek arcykapłana Aarona, oraz arcykapłana sprawującego urząd w czasach, kiedy została zburzona Pierwsza Świątynia Jerozolimska (586 p.n.e.). Prawdopodobnie był związany z dworem króla perskiego Artakserksesa I. Zgodnie z edyktem królewskim, razem z grupą wygnańców, powrócił z niewoli babilońskiej do kraju w siódmym roku panowania Artakserksesa, tzn. w 458 p.n.e., by zbadać panujące w Judzie stosunki, złożyć Bogu ofiarę oraz ustanowić urzędników i sędziów, znających Prawo. Miał też nauczać Prawa tych wszystkich, którzy go nie znali. Po przybyciu do Jerozolimy, zgodnie z tradycją, E. miał w święto Sukot zwołać wszystkich mężczyzn, pochodzących z plemion Judy i Beniamina. Podczas owego zgromadzenia zapadły postanowienia, dotyczące rozwiązania kwestii małżeństw mieszanych; wszystkie żony Izraelitów, które wywodziły się z ludów ościennych miały zostać oddalone. E., na prośbę ludu, odczytał zapomnianą już przez wielu Torę, a także – z udziałem kilkunastu lewitów – objaśniał niejasne lub wymagające komentarza fragmenty; być może tłumaczono też tekst hebrajski na bardziej już wówczas zrozumiały dla ludu język aramejski. O podejmowanych przez E. działaniach opowiada biblijna Księga Ezdrasza. W tradycji rabinackiej do uczonego reformatora odnoszono się z wielkim szacunkiem; to właśnie on miał ocalić Torę od zapomnienia, zbierając i porządkując spuściznę przodków oraz ucząc jej na nowo mieszkańców Judy. Miał też zarządzić, by brzmienie pewnych słów w Torze, co do których prawidłowości zapisu istniały wątpliwości zaznaczano, stosując system kropek, umieszczanych nad literami. To jemu przypisywano zmianę pisma ze starożytnego hebrajskiego na tzw. asyryjskie kwadratowe (hebrajski alfabet), a także powołanie do życia instytucji Wielkiego Zgromadzenia, które wiązało epokę proroków z późniejszym Sanhedrynem. Wykazywana przez E. znajomość Prawa miała dorównywać tej, którą posiadał Mojżesz. E. uważano też za autora 1 i 2 Księgi Kronik oraz części Psalmów; niekiedy identyfikowano go z prorokiem Malachiaszem. Również od niego pochodzić miało dziesięć postanowień (włącznie z czytaniem Torypodczas wieczornych modłów (maariw) w szabat, oraz podczas porannych (szacharit) w dni targowe, jakimi za jego czasów ustanowiono poniedziałek i czwartek); to on miał zarządzić, by sądy żydowskie zbierały się właśnie w te dni. Zgodnie z informacją pochodzącą od Józefa Flawiusza, E. zmarł w Jerozolimie, choć według innego przekazu, jego grób ma się znajdować w Szatt-el-Arab nad rzeką Tygrys. (Zob. też Ezra)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.