parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1810 Białystok – 1904 Warszawa) – uczony, matematyk, astronom, popularyzator nauki, konstruktor, wynalazca i wydawca; maskil warsz.; ojciec Leonida S. (1850-1918) – prawnika i publicysty w Petersburgu; Stanisława S. (1853-1916) – lekarza, społecznika i facecjonisty warszawskiego; Józefa S. (1860-1934) – literata, językoznawcy i członka włoskiej Akademii Nauk; dziadek Antoniego Władysława S. Pochodził z rodziny ortodok.; otrzymał tradycyjne wykształcenie religijne. Poza tym był samoukiem; znał języki niemiecki, francuski, rosyjski. Ożeniwszy się w wieku 18 lat, zamieszkał u rodziny żony w Zabłudowie. Zajmował się naukami ścisłymi. Niechęć środowiska do jego zajęć sprawiła, że rozwiódł się i przeniósł do Białegostoku. Podjął pracę pisarza w prowadzonej przez brata pod Białymstokiem hucie szkła. Dzięki dotacji Mojżesza Rozentala z Wilna, opublikował podręcznik matematyki Mosde(j) chochma (hebr., Podstawy [Zasady] nauki, 1834). W związku z zainteresowaniem wywołanym pojawieniem się komety Halleya wydał poświęconą jej rozprawę Kochba de-szawit (aram., Kometa, 1835, 1857), a następnie podręcznik astronomii i optyki Toldot ha-szamajim (hebr., Dzieje niebios, 1838; ze wstępem napisanym przez pol. astronomów – Franciszka Armińskiego i Jana Baranowskiego, w której wykazał błędy w tradycyjnym sposobie obliczania przez Żydów lat przestępnych) oraz – wobec dyskusji wokół jej rozdziału dotyczącego kalendarza żydowskiego – poświęconą temu tematowi pracę Jesode(j) ha-ibur (hebr., Zasady [obliczania] lat przestępnych, 1852, 1865; wydane także w tłum. na język niem. i angielski). Jako pierwszy w piśmiennictwie żydowski, S. przyjął heliocentryczny system Mikołaja Kopernika. W 1842 ożenił się z Sarą (Salomeą; 1824-1897), córką Abrahama Sterna i zamieszkał w Warszawie. W 1843 został mianowany kontrolerem administracji skarbowej w warszawskim Dozorze Bóżniczym. Pod wpływem swego teścia, zajął się praktycznymi zastosowaniami nauki; za konstrukcję maszyny matematycznej otrzymał nagrodę pieniężną od króla pruskiego, Fryderyka Wilhelma IV, oraz nagrodę Cesarskiej Akademii Nauk w Petersburgu (1845), nagrodę im. Demidowa II stopnia i prawo zamieszkiwania poza strefą osiadłości. Opatentował też metodę cynkowania naczyń kuchennych z lanego żelaza, wąż strażacki, sposób równoczesnego wysyłania (i otrzymywania) dwóch depesz, przy użyciu jednego przewodnika elektrycznego. Publikował w czasopismach niemieckich i rosyjskich prace poświęcone kalendarzowi żydowskiemu oraz arykuły nt. swych wynalazków. Interesował się też innymi kwestiami; wydał swe rozważania dotyczące istnienia duszy i jej funkcjonowania poza ciałem (1852), szkic biograf. poświęcony Aleksandrowi von Humboldtowi (1858). Po pięciu latach starań, w 1862 uzyskał zezwolenie władz na wydawanie pisma w języku hebrajskim, pt. „Ha-Cefira”, które musiał wkrótce zawiesić, po mianowaniu go dyrektorem rządowej szkoły rabinów w Żytomierzu i cenzorem ksiąg żydowskich. We wspomnianej szkole nauczał Talmudu i matematyki. Z tego okresu pochodzi jego kolejna książka nt. podstaw liczenia (Jesode(j) chochmat ha-szi'ur). Wydawanie „Ha-Cefiry” wznowił po likwidacji szkoły, powróciwszy do Warszawy w 1874. Pierwotnie pismo to miało popularyzować wiedzę wśród mas żydowskich; zamieszczane przez S. artykuły zostały zebrane w książce Maamore(j) chochma (t. 1-2, 1891-1894). S. był jednym z nielicznych zwolenników haskali, któremu udało się zdobyć powszechną popularność i utrzymywać dobre stosunki zarówno z postępowcami, jak i z ortodoksami. Potrafił przerzucić pomost pomiędzy współczesnymi naukami ścisłymi a wątkami matematyczno-astronomicznymi Talmudu. Był zwolennikiem zachowania tradycji, mającej swe korzenie w Biblii i Talmudzie, oraz umiarkowanej asymilacji kulturowej Żydów, zaś zdecydowanym przeciwnikiem późniejszych zmian w obyczaju i religii, a także chasydyzmu. S. wniósł swój wkład w rozwój języka hebrajskiego; wprowadził do niego wiele nowych terminów z zakresu nauk ścisłych. Za swe zasługi otrzymał medal i poczesne obywatelstwo. Został pochowany na cmentarzu żydowskim w Warszawie.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.