parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
właśc. Aron Hirschhorn (1912 Żabno k. Tarnowa – 1990 Warszawa) – prozaik, eseista, piszący w języku polskim. Ukończył szkołę handlową. Pracował jako urzędnik bankowy. Już przed II wojną światową uważany był za obiecującego pisarza. Wówczas też w swej twórczości podejmował wątki żydowskie. Opublikował: szkice powieściowe Szczury (1932), Żołnierze (1933), Doświadczenia (1939; wyd. pt. Profile i drobiazgi żołnierskie, 1946) i Niekochana (1936) oraz Lato (1938), w którym utrwalił wakacyjny obraz żydowskiego Kazimierza n. Wisłą, a także wyprawy do Góry Kalwarii (por. Alterów rodzina). R. był żołnierzem kampanii wrześniowej. Dostał się do niewoli niemieckiej, z której zbiegł i przedostał się do Lwowa. Tam współpracował z „Nowymi Widnokręgami”. Opublikował dwa, bardzo koniunkturalne, opowiadania Koń i Józefów. Także bardzo zafałszowany obraz rzeczywistości ukazuje jego powojenna nowela z kluczem Major Hubert z Armii Andersa (o Józefie Czapskim). Po zajęciu Lwowa przez Niemców R. działał w konspiracyjnej grupie kom., która wydelegowała go do Warszawy, by nawiązał kontakt między „dzielnicami zamkniętymi” obu miast. Brał udział w konspiracyjnym życiu kulturalnym po tzw. aryjskiej stronie; m.in. działał w agendzie Żydowskiego Komitetu Narodowego, niosącej pomoc pisarzom i artystom. Później był uczestnikiem powstania warszawskiego. Po wojnie publikował zbiory opowiadań, szkiców i esejów. Jednym z wiodących nurtów jego twórczości stała się tematyka Holokaustu, który określił jako „epokę pieców” ( Epoka pieców – Szekspir, 1948). Podobnie jak to, także niektóre inne jego określenia weszły do języka obiegowego, np. tytuł opowiadania Wysokie niebo świąt, jako symbol tradycyjnej obyczajowości żydowskiej. W opisie Zagłady akcentował element walki o zachowanie wartości, a nie tylko o samo przeżycie. Wydał wiele zbiorów opowiadań, felietonów i szkiców, m.in. Ucieczka z Jasnej Polany (1949); Żywe i martwe morze (1952; wyd. rozszerzone 1955, 1956); Kartki sportowe (1952); 50 opowiadań (1966); Krakowskie Przedmieście pełne deserów (1986). Wiele swych utworów pisarz poświęcił konkretnym ludziom i wydarzeniom, np.: Wielki Stefan Konecki (opowiadanie z kluczem o O. Ortwinie i jego losach pod okupacją niemiecką); Spalony świat Efraima Kaganowskiego; Kupiec łódzki (esej o getcie łódz.i Ch. Rumkowskim); Złote okna (o powstaniu w getcie warsz.); Ginący Daniel (m.in. o sprawie Hotelu Polskiego); Blatt (o A. Czerniakowie); Rogaty warszawiak (1982, o A. Słonimskim). W 1953-1968 publikował w tygodniku „Świat” i „Przekrój”, w rubryce Niebieskie kartki. Zamieszczane tam felietony, szkice i drobne utwory lit., wydawał potem w formie książkowej pod różnymi tytułami. W nich także pojawiały się wątki żydowskie. Pisał także o sytuacji Żydów w okresie powojennym, np. w tytułowym opowiadaniu zbioru Dżoker Pana Boga (1989) ukazał źródła antysemityzmu przed Marcem '68, a w Teatrze zawsze granym (1987) – dzieje I. Kamińskiej i jej teatru (por. Państwowy Teatr Żydowski im. E.R. Kamińskiej).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.