parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
termin użyty po raz pierwszy przez Wilhelma Marra w 1879, oznaczający postawę i zespół poglądów, opartych na wrogości wobec Żydów („przejawianie większej niechęci do Żydów niż na to zasługują”); wobec nieprecyzyjności członu „-semityzm” określany też czasem jako „judofobia” (dawniej także „żydożerstwo”). Fundamentalne znaczenie dla a. ma czynnik irracjonalny, mimo że jego ideolodzy i propagatorzy stworzyli bogatą literaturę, będącą niejednokrotnie efektem rozległych, pseudonaukowych studiów nad tzw. kwestią żydowską. Choć termin ten pojawił się dopiero w 2. poł. XIX w., to problem z nim związany towarzyszył Żydom przez całe dzieje diaspory; niektóre elementy postaw antysemickich wykazywały się zadziwiającą żywotnością przez ok. 2 tys. lat (np. mit mordu rytualnego, powstały w starożytnej Aleksandrii, odżył w średniowiecznej Europie i pokutuje do dziś; por. pogrom kielecki). Czasem za pierwszą fazę zjawiska a. (od czasów staroż. do XIX w.) bywa uważany antyjudaizm, co nieco przesadnie uwypukla fakt, iż źródłem a. była wrogość do religii żydowskiej. Nowożytny a. rozwinął się po epoce oświecenia (w tym także haskali), w efekcie procesów emancypacyjnych i asymilacyjnych ( emancypacja, asymilacja), a w sferze gospodarczo-społecznej – także uczestnictwa Żydów w rewolucji przemysłowej, która wraz z połączonymi z nią przemianami społecznymi – przyniosła narodziny nowożytnego nacjonalizmu (w Polsce głównie wyrażanego przez Narodową Demokrację oraz jej ideologów – Romana Dmowskiego i Zygmunta Balickiego; a w l. 30. XX w. – przez Obóz Narodowo-Radykalny i jego sukcesorów). W tym okresie a. stał się ideologią świecką, której podstawę stanowiły teorie rasistowskie, pojawiające się w XIX w. Przy czym, nie tyle niebezpieczne były one w swej klasycznej formie, zawartej w pismach Josefa-Artura de Gobineau i Houstona Stewarta Chamberlaina, ile ich popularny, zwulgaryzowany przekaz, który z czasem wszedł do obiegu kultury masowej. Fundamentalną rolę odegrała też teoria o światowym spisku żydowskim (klasyczne dzieła dotyczące „zagrożenia żydowskiego” na Zachodzie napisali: Wilhelm Marr, Der Sieg des Judentums über das Germanentum, 1879; Edouard-Adolphe Drumont, La France Juive, t. 1–2, 1886), spopularyzowana przez pisma antysemickie dla masowego odbiorcy (por. Księga kahału; Protokoły Mędrców Syjonu). Za kluczowe dla tego procesu wydarzenia uznaje się przede wszystkim tzw. sprawę Dreyfusa na Zachodzie i pogromy w Rosji w l. 80. XIX w. Pokazały one dowodnie, iż emancypacja, a nawet asymilacja kulturowa, nie stanowią antidotum na a. Odpowiedzią nań ze strony Żydów był przede wszystkim syjonizm i żydowski ruch socjalistyczny. Rasistowskie oblicze a. ukazały najpełniej niemiecki narodowy socjalizm (ustawy norymberskie) oraz Holokaust. Po szoku wywołanym Zagładą Żydów europejskich, potępienie a. stało się istotnym elementem w kulturze europejskiej i anglosaskiej. Nie oznacza to wszakże, by struktury myślenia antysemickiego zostały wyparte z mentalności współczesnego człowieka, a zwłaszcza z ideologii ruchów nacjonalistycznych. Były one także szczególnie żywe u schyłku okresu stalinowskiego w Związku Radzieckim i krajach satelickich (por. Marzec ’68). (Zob. też np.: Berman Jakub; Brystygier Julia; Jeleński Jan; Judasz; Judenhass; Merunowicz Teofil; Otwarta Rzeczpospolita; Różański Józef; synagoga).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.