parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1880 Warszawa – 1942 tamże) – pedagog, działacz społeczny i polityczny, publicysta; radny miejski Warszawy z ramienia organizacji żydowskich, współorganizator i prezes Centralnego Związku Rzemieślników Żydów w Polsce (1912-1930), członek komisarycznego Zarządu Gminy Żydowskiej w Warszawie, senator RP. Był absolwentem politechnik w Warszawie i Dreźnie. W 1909 trafił do więzienia za działalność niepodległościową. Interesował się sztuką (kurator Muzeum Starożytności Żydowskich im. Mathiasa Bersohna przy Gminie Żydowskiej w Warszawie), pisał wiersze, publikował w prasie oraz wydał kilkanaście książek poświęconych zagadnieniom technicznym, edukacji zawodowej i ekonomii, w tym Udział Żydów w odbudowie zniszczeń wojennych w Polsce (1938). 23 IX 1939 został przez S. Starzyńskiego mianowany prezesem Gminy; od 4 X 1939 stał na czele Judenratu. Zarzuca się mu – nie zawsze słusznie – brak ingerencji w kontrasty socjalne getta warszawskiego, zły dobór współpracowników, tolerowanie drastycznych różnic w położeniu materialnym ludności, oraz brak kontaktu z ruchem oporu. Cz. wierzył w możliwość uratowania części mieszkańców getta, jednak nie za cenę skrajnych ustępstw. Od Niemców domagał się jasnych i jednoznacznych przepisów, starał się ich przekonać, że te rozporządzenia, które uważał za szczególnie szkodliwe dla społeczności żydowskiej, również nie są pożądane z niem. punktu widzenia; w każdym wypadku próbował uzyskać takie rozwiązania, które przynosiłyby jak najmniej szkody ludności getta. W celu uratowania życia „prawnie” skazanych na śmierć, kilkakrotnie wyrażał gotowość oddania siebie, jako zakładnika, lub występował z propozycją wykupu. W rzadkich wypadkach składał protesty; usiłował odsunąć od wpływu na życie w getcie jawnych niemieckich agentów, np. Abrahama Gancwajcha szefa Trzynastki. Dawał do zrozumienia władzom niemieckim, że pewnych rzeczy nie uczyni nawet za cenę własnego życia. W drugim dniu Wielkiej Akcji (23 VII 1942), nie chcąc w niej współuczestniczyć, choć osobiście niezagrożony, popełnił samobójstwo. Pochowany został na cmentarzu żydowskim w Warszawie. Ostatni akt życia Cz. był rozmaicie interpretowany; jego współpracownicy twierdzili, że było on świadectwem osobistej odwagi i odpowiedzialności, działacze podziemia – że dowodem słabości. Zarzuty pod adresem Cz., nierzeczowe i nieuzasadnione – nikt inny nie zwrócił się z wezwaniem do oporu, który zresztą w lipcu 1942 nie był możliwy – przerwały wojnę. Cz. prowadził Dzienniki – które ze względu na osobę autora – długo nie mogły znaleźć wydawcy; ukazały się dopiero w 1983 pt. Adama Czerniakowa dziennik getta warszawskiego (Warszawa). PS
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.