parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
zw. Mądrym RIM-em (RIM; akr. od Rabi Icchak Meir), Polskim Ilujem (jid. Pojłyszer Iluj); Rabim z Góry [Kalwarii] (jid. Rabi Ger; Gerer Rebe), a od tytułu jego dzieła – Chiduszej Harim (1785 Magnuszew k. Radomia – 1866 Góra Kalwaria) – założyciel wpływowej dynastii cadyków z Góry Kalwarii (jid. Ger, Gur), przywódca chasydzki. Jego ojciec Izrael był uczniem Lewiego Icchaka ben Meira z Berdyczowa i rabinem Góry Kalwarii, ale nie miał charyzmatu cadyka. A. we wczesnej młodości był uczniem Akiwy Egera z Poznania, i już wtedy zasłynął jako il(l)uj, a później I.I. Hofsteina z Kozienic. Po śmierci tego ostatniego przez krótki czas przebywał na dworze jego najmłodszego syna i sukcesora – Mojszego, po czym został uczniem Symchy Binema z Przysuchy. Po śmierci swego mistrza przeniósł się do Menachema Mendla z Kocka i – zastępując go – zaczął działać w Górze Kalwarii. Bez zastrzeżeń poparł swego nauczyciela w konflikcie, który podzielił kockich chasydów i spowodował przejściową izolację Menachema. Po jego śmierci w 1859, większość kockich chasydów uznała A. za cadyka. W tym samym roku ostatecznie ustalił on swą siedzibę w Górze Kalwarii, nadal jednak rezydując w Warszawie i utrzymując ścisłe związki z tym miastem, gdzie osiadł w 1826. W Warszawie też prowadził jesziwę. Mimo że był sławnym i cenionym talmudystą, do końca życia nie rezygnował z podejmowania działalności gospodarczej i społecznej – wysoki poziom intelektualny i akceptacja, a nawet nakaz pracy dla społeczności, stały się wyróżnikami postawy także jego następców. Poglądy polityczne A. nie w pełni są jasne (był sympatykiem pol. dążeń niepodległościowych, ale przeciwnikiem włączania się Żydów do insurekcji 1830 i 1863). Nieformalnie zatrudniony na stanowisku podrabina w Warszawie, jako pierwszy chasyd wszedł w skład warszawskiego Dozoru Bóżniczego (1840). Był autorem responsów Tszuwot ha-RIM (Józefów 1867) oraz komentarzy halach. do Talmudu i Szulchan Aruch pt. Chid(d)usze(j) ha-RIM. Wiele uwagi poświęcał codziennym kłopotom swoich chasydów. Zasłynął z tego, że nigdy nie odmawiał osobie, która go poprosiła o rozmowę. Uważał, że centrum duchowego życia wspólnoty stanowi studiowanie Tory. Choć cadykiem był zaledwie przez 7 lat, w sposób istotny wpłynął na dalszy rozwój ruchu chasydzkiego w Polsce, a założona przez niego dynastia zachowała wiodącą rolę aż do II wojny światowej. Następcą A. został Chanoch z Aleksandrowa, a po jego śmierci w 1870, za głowę wspólnoty chas. (admor) z Góry Kalwarii uznano wnuka A. – Judę Arie Lejba A. Jego wysiłkom trzeba przypisać zdystansowanie się polskiego chasydyzmu od ruchu syjonistycznego. Po wybuchu II wojny światowej syn i następca Judy Arie Lejba, Abraham Mordechaj A., wyjechał z Polski. W 1940 osiadł w Palestynie, gdzie założył nowy dwór. (Zob. też Alterów rodzina)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.