parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
nazywany Rebem (Rabim) z Kocka (jidysz, Kocker Rebe) lub Kockim (jidysz Kockern) (1787 Biłgoraj – 1859 Kock) – jeden z najwybitniejszych cadyków; uczeń J.I. Horowica z Lublina, Jaakowa Icchaka ben Aszera z Przysuchy i Symchy Binema z Przysuchy. Nauczał, że jest tylko jedno Boże objawienie i jedna wola Boża, a obowiązkiem chasyda jest zrobić wszystko, by ją poznać. W dążeniu do prawdy nie wolno poddawać się ani presji środowiska, ani własnemu wygodnictwu. W 1839 przeżył przełomowe dla jego dalszego życia doświadczenie mistyczne. Według zapisanej przez M. Bubera ustnej tradycji chasydzkiej, w wieczór szabatowy M. miał doznać iluminacji, po której zaczął głosić, że człowiek wraz ze wszystkimi jego popędami i żądzami, jest cząstką Boga. Miał publicznie wykrzykiwać, że „nie ma sądu i nie ma Sędziego!”. Demonstracyjnie łamał przepisy Prawa, nawet te, które dotyczyły szabatu, co doprowadziło do buntu części jego zwolenników; wraz z jednym z jego uczniów, Mordechajem Josefem, założyli oni odrębną wspólnotę w Izbicy. Rozgoryczony M. postanowił „opuścić ten świat”. Zamknął się w izdebce koło be(j)t ha-midraszu, gdzie studiowali jego uczniowie. Jedzenie podawano mu przez okno. Nauki przekazywał tylko nielicznemu gronu najbliższych uczniów. Nie pozostawił po sobie żadnych pism i nie zezwalał na spisywanie swego nauczania. Własne zapiski niszczył systematycznie co roku na wiosnę, w przeddzień każdego święta Pesach, wraz z resztkami chleba, z którego tradycja nakazuje oczyścić dom (por. chamec).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.