parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1878 Wiedeń – 1965 Jerozolima) – filozof religii, uczony, historyk; wnuk Salomona B.; kuzyn Rafała B. Dzieciństwo spędził w domu dziadka we Lwowie. Studiował w Wiedniu oraz w Lipsku, Zurychu i Berlinie. Od 1898 był związany z ruchem syjonistycznym, w którym widział drogę do odrodzenia języka hebrajskiego i kultury żydowskiej. Był członkiem redakcji organu syjonistycznej „Die Welt” (od 1901). Jego poglądy doprowadziły na V Światowym Kongresie Syjonistycznym (Bazylea, 1901) do konfliktu z kierunkiem, nadanym syjonizmowi przez T. Herzla, i utworzenia Demokratycznej Frakcji w ruchu syjonistycznym. W 1902 w Berlinie B. został członkiem Stowarzyszenia dla Wydawnictw Żydowskich. Od 1903 poświęcił się głównie pracy twórczej i nauczaniu, powracając jednak często do działalności publicznej. W 1904 rozpoczął badania nad chasydyzmem. Poświęcił mu wiele studiów, m.in. Die Geschichten des Rabbi Nachman (1906), Die Legende des Baalschem (1908), Chasidischen Schriften (1927) oraz tłumaczone na j. pol. Opowieści chasydów (1986), Rabbiego Izraela ben Eliezera (…) pouczenia o Bogu zestawione (1993) i Droga człowieka według nauczania chasydów (1994). Myśl religijna B. rozwijała się od zainteresowań mistycyzmem do żydowskiego egzystencjalizmu. W 1916 założył miesięcznik „Der Jude”. Był zwolennikiem współpracy z Arabami w tworzeniu wspólnego państwa, co doprowadziło do konfliktu, zwłaszcza podczas XII Kongresu Syjon. (1921). Później był współtwórcą niewielkiej organizacji pn. Ichud (hebr., Zjednoczenie; 1942), służącej propagowaniu tej idei. Pozycję wybitnego myśliciela, wywierającego także wpływ na środowiska nieżydowskie, przyniosła mu praca Ich und Du (1937, wyd. pol. Ja i Ty, 1995), podnosząca wyższość tej relacji, będącej podstawą filozofii dialogu, nad „Ja i To”. W latach 20. XX w. współpracował z Franzem Rosenzweigiem, m.in. nad nowym przekładem niem. Biblii (Die Schrift, t. 1-20, 1926-1929). Wykładał we frankfurckim Freies Jüdisches Lehrhaus (od 1921) i na tamtejszym uniwersytecie (od 1925; od 1930 jako profesor). W 1938 przeniósł się do Jerozolimy, gdzie objął katedrę filozofii społecznej (na powierzenie mu katedry ogólnych studiów rel. nie zgodzili się ortodoksi). Po 1945 opublikował m.in. prace: Netiwot be-utopia (hebr., Ścieżki utopii, 1949), dotyczącą ewolucji utopii socjalist.; Zwei Glaubensweisen (1950, wyd. pol. Dwa typy wiary, 1995), ukazującą różnice wiary wyznawców judaizmu i chrześcijaństwa, oraz Eclipse of God (1953), skierowaną przeciw idei śmierci Boga we współczesnym świecie. B. był pierwszym przewodniczącym izraelskiej akademii nauk (od 1960).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.