parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
Jaakow Icchak z Lublina, zw. Jasnowidzem (Widzącym) z Lublina (hebr. Ha-Choze mi-Lublin), albo Lublinerem (1745 Józefów k. Lublina – ok. 1815 Lublin) – jeden z najwybitniejszych cadyków trzeciej generacji; uczeń S.Sz. Horowica z Nikolsburga, Dow Bera z Międzyrzecza, Lewiego Icchaka ben Meira z Berdyczowa i Elimelecha z Leżajska. Jeszcze za życia tego ostatniego stworzył własną grupę chas., co było dotąd uznawane w chasydyzmie za niedopuszczalne (por. chasydyzm polski). Przyczyną tego buntu prawdopodobnie był antynomizm Elimelecha, a zwłaszcza jego idea „uświęcania grzechu”. W odpowiedzi na to, Elimelech obłożył klątwą wszystkich chasydów, którzy uznali H. za cadyka. Początkowo H. działał w Łańcucie i Rozwadowie, w latach 90. XVIII w. przeniósł się do Czechowa (przedmieścia Lublina), a później do samego Lublina. Cieszył się ogromną sławą jako cadyk i cudotwórca. Nie założył dynastii, ale większość znanych cadyków Królestwa Polskiego i Galicji z 1. poł. XIX w. była jego uczniami. Nazywano go Jasnowidzem głównie z tego powodu, że odsłaniał genealogię duszy, tzn. jej poprzednie wcielenia. Podkreślał praktyczne zadania cadyka, który powinien skupiać się na rozwiązywaniu, często magicznymi środkami, konkretnych problemów swoich „dzieci”, czyli swojego obozu chasydów. Dążenie do duchowej doskonałości i mistyczna kontemplacja zeszły na drugi plan. Na tym tle doszło wśród uczniów H. do ostrych konfliktów. Wielu było niezadowolonych z panującej na dworze H. atmosfery „praktycznego cadykizmu”. Doszło do buntu, na czele którego stanął najwybitniejszy uczeń H. – Jaakow Icchak ben Aszer z Przysuchy, który sprzeciwiał się stosowaniu magicznych środków dla podniesienia materialnych warunków życia. Stanowisko takie reprezentowała założona później przez niego chasydzka szkoła z Przysuchy i Kocka. Wedle tradycji chasydzkiej, H. – wraz z kilkoma innymi cadykami, m.in. z przeciwnikiem Napoleona – I.I. Hofsteinem z Kozienic i zwolennikiem Napoleona – Menachemem Mendlem z Rymanowa – chciał przekształcić drogą mistycznych działań wojny napoleońskie w wojnę Goga i Magoga, która – zgodnie z tradycją – miała poprzedzić nadejście Mesjasza. W wyniku tej nieudanej próby „przyspieszenia końca” wszyscy trzej zmarli w tym samym roku. (Na starym cmentarzu żydowskim w Lublinie, przy ul. Siennej, zachował się nagrobek H.; pod macewą chasydzi odwiedzający to miejsce składają kwitłech i palą świeczki.)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.