parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
Icchak (Izaak) z Przysuchy, zw. Żydem (hebr. Ha-Jehudi; jid. Jid; Jud) lub Świętym Żydem (hebr. Ha-Jehudi ha-Kadosz; jid. Der Jid Hakojdesz), albo Żydem z Przysuchy (jid. Der Pszysucher Jid) (1766 Przedbórz – 1814 Przysucha) – cadyk, założyciel tzw. szkoły chasydzkiej z Przysuchy. Studiował początkowo u Arie Lejba Charifa z Opatowa; był zwolennikiem skrajnej ascezy. Dla ruchu chasydzkiego pozyskał go Mosze Jidł Lejb z Sasowa. Przełomową chwilą życia J.I. ben A. z P. było spotkanie z J.I. ha-Lewim Horowicem z Lublina, który został jego największym nauczycielem. Jasnowidz uważał go za swego najlepszego ucznia i uczynił duchowym opiekunem młodych adeptów. Popularny stał się jego podział cadyków na trzy kategorie; do najniższej zaliczył tych, którzy wiedzą, że są cadykami; do wyższej tych, którzy wiedzą że nie są cadykami wyższego stopnia; za prawdziwych zaś cadyków uznał tych, którzy wstąpili na „wyższy stopień” i bliscy są doskonałości. W swoim nauczaniu podkreślał konieczność nieustannego samodoskonalenia. Jego przydomek Szibolet Zahaw (hebr., Złoty Kłos) miał oznaczać, że jest doskonały we wszystkim, co robi, i każde ziarno w jego kłosie jest złote. Powiadano o nim, że przetarł „nową ścieżkę chasydyzmu”, którą było studiowanie Tory, połączone z modlitwą. Niektórzy uważają, że w ten sposób stworzył nową, polską wersję chasydyzmu CHABAD. Walczył z przesadną afirmacją prostoty i ignorancją niektórych szkół chasydzkich, krytykował cadyków-cudotwórców (por. baal szem). Twierdził, że cuda może czynić każdy, kto osiągnął odpowiedni poziom duchowy, i że dużo trudniej jest spełniać wolę Bożą. Zasłynął z tego, że odkładał modlitwy poza czas, przepisany w Szulchan Aruch, czekając na właściwy nastrój. Zwyczaj ten wzbudził zastrzeżenia innych uczniów Jasnowidza z Lublina, którzy twierdzili, że „otwierając” nową ścieżkę za życia swego nauczyciela zaczął z nim konkurować. Zmuszony do opuszczenia Lublina, założył własny dwór w niedalekiej Przysusze. Konfliktu między nauczycielem i uczniem nie załagodziła mediacja Menachema Mendla z Rymanowa. Ostatnie lata życia J.I. ben A. z P. przypadają na czas wojen napoleońskich, w których wielu cadyków widziało końcowe wojny Goga i Magoga. Według legendy chasydzkiej, w święto Pesach 1814 grupa cadyków próbowała mistyczno-magicznymi zabiegami sprowadzić Mesjasza; J.I. ben A. z P. odmówił wzięcia udziału w tym przedsięwzięciu. Jego następcą był syn, Jerachmiel, ale większość chasydów z Przysuchy uznała autorytet jego ucznia, Symchy Binema z Przysuchy. Innymi znaczącymi uczniami J.I. ben A. z P. byli późniejsi cadycy – Menachem Mendel z Kocka, Chanoch ben Pinchas ha-Kohen z Aleksandrowa, I. Kalisz z Warki i Issachar Dow Ber z Radoszyc.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.