parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
kierunek w ruchu chasydzkim, którego twórcą był Szneur Zalman ben Baruch z Ladów, który swoją doktrynę w systematyczny sposób wyłożył w księdze Lik(k)ute(j) amarim (hebr., Zbiór powiedzeń, Szkłów 1796). Choć następcy Szneura wydali wiele pism, do dzisiaj za jedyny autorytatywny wykład doktryny CH. uważa się właśnie tę księgę. Doktryna ta opiera się na systemie I. Lurii i Dow Bera z Międzyrzecza. Jej nazwa jest akronimem, utworzonym z pierwszych liter trzech słów (będących zarazem nazwami trzech sefir), oznaczających różne rodzaje poznania i wiedzy: Chochma, Bina i Daat, co podkreśla rolę intelektualnego poznania w zbliżaniu się do Boga. Do I wojny świat. działalność CH. koncentrowała się na terenach dzisiejszej Białorusi, później powstały jego ośrodki w Palestynie, a przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, dokąd po wybuchu II wojny światowej przenieśli się przywódcy ruchu z rodziny Szneursonów. Załman przekształcił doktrynę chasydzką w jednolity system, który można było metodycznie zgłębiać. Przyznawał, że naukę chasydzką (zw. chasidut) można poznawać różnymi metodami, ale ostrzegał przed czyhającymi niebezpieczeństwami. Według niego, najpewniejszym sposobem były systematyczne studia, prowadzone pod nadzorem cadyka, który – jak podkreślał – jest osobą wyjątkową, wybraną przez Boga już w chwili urodzenia i mającą bezpośredni z Nim kontakt. Głównym zadaniem cadyka jest uświęcanie grzechu, co jednak dokonuje się w sferze niedostępnej dla zwykłego człowieka. Cadyk nie może więc być wzorem do naśladowania dla zwykłych chasydów, którzy potrzebują innego, dostosowanego do ich możliwości, ideału. Taki ideał pobożności dostępnej dla wszystkich starali się propagować w swoich pismach przywódcy CH. Według ich nauk, zwykły człowiek musi dążyć do Boga drogą wytrwałych studiów, medytacji i moralnego życia. W CH. cadyk nie jest pośrednikiem w kontaktach wiernych z Bogiem, a jego rola sprowadza się do duchowego kierowania wspólnotą. Jego spotkania z chasydami poświęcone są głównie studiowaniu Tory i omawianiu problemów wspólnoty. Przywódcy CH., jako pierwsi w chasydyzmie, zaczęli zakładać własne szkoły, chedery i jesziwy. (Zob. też Horowic Aaron ben Mosze ha-Lewi ze Starego Sioła)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.