parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
Szneursonowie (Schneersohnowie; Sznejersonowie; Schneursohnowie) – ród potomków cadyka Zalmana ben Barucha Szneura z Ladów i przywódców ruchu CHABAD. Po śmierci Szneura jego stronnicy skupili się wokół synów cadyka, co dało początek trwającemu ok. 100 lat rozbiciu CHABAD-u. Najstarszy syn Szneura, Dow Ber [Szneurson] z Lubawicz, zw. Berem Lubawiczerem, Berem z Lubawicz albo Średnim Rabim (jid. Mitteler Rebe) (1773-1827), po śmierci ojca skupił wokół siebie większość jego stronników. Osiadł w miasteczku Lubawicze, które stało się głównym centrum ruchu CHABAD. Nadał doktrynie jeszcze bardziej intelektualną postać; napisał wiele dzieł, pośród których najbardziej znanym jest Kuntres ha-hitpaalut (hebr., Traktat o ekstazie, 1876). Dow Ber przekonał swoich stronników z Erec Israel do skupienia się w Hebronie, który odtąd stał się głównym ośrodkiem szkoły CHABAD w Palestynie. Podobnie jak ojciec, na skutek donosu, został uwięziony przez władze rosyjskie. Dzień jego uwolnienia, tj. dziesiątego kislew, obchodzony jest przez chabadzkich chasydów jako święto uwolnienia, podobnie jak dzień uwolnienia jego ojca (dziewiętnastego kislew). Po Dow Berze przywództwo wśród chasydów chabadzkich objął jego zięć, Menachem Mendel z Lubawicz, zwany – od tytułu swego dzieła – Cemachem Cedekiem (1789-1866), poprzez matkę skoligacony z Aaronem ben Jaakowem z Karlina, uczeń Zalmana Szneura. Powszechnie uważano go za jednego z największych uczonych w Piśmie swoich czasów. Jego responsy, zebrane w księdze Cemach Cedek (1870-1874), do dziś cieszą się poważaniem jako wykładnia halachy. Jeszcze przed śmiercią Menachem Mendel przekazał przywództwo swoim synom. Jeden z nich, Juda Lejb, przewodził chasydom ojca w Kopysiu, drugi – Chaim Szneur Zalman (1814-1880) – w Ladach, trzeci – Izrael Noe (1816-1883) – w Niżynie, zaś najmłodszy – Szmuel (1834-1882) – przejął ojcowskich chasydów w Lubawiczach. Od nazwy tej właśnie miejscowości pochodzi określenie jednej z największych dzisiaj szkół chas. w Stanach Zjedn., tzw. szkoły lubawickiej (Lubawiczer [Lubavicher]). Następcą Szmuela w odłamie lubawickim był jego syn, Szalom Dow Ber ([1860?] 1866-1920), a później wnuk – Josef Icchak (1880-1950). Ten ostatni stanął na czele głównego nurtu CHABAD-u po rewolucji październikowej. Starał się kontynuować życie rel. pod władzą komunistów. Aresztowany w 1927, na skutek interwencji amerykańskiej został uwolniony dziesiątego dnia tam(m)uz. Odtąd chabadzcy chasydzi celebrują ten dzień jako trzecie święto uwolnienia. Josef Icchak opuścił Związek Radziecki i osiedlił się początkowo w Rydze, a następnie w Polsce, gdzie utworzył sieć jesziw swojej szkoły. Po wybuchu II wojny światowej udało mu się wyjechać z Polski. Swoją kwaterę urządził na nowojorskim Brooklynie, gdzie do dziś znajduje się główne centrum CHABAD-u. Cadyk ten zreformował i unowocześnił organizację społ. chasydów, którzy posiadają własne przedszkola, szkoły, czasopisma, wydawnictwa i instytucje dobroczynne. Aż do 1926 istniało też w Rosji, a później w Związku Radzieckim, odgałęzienie CHABAD-u, kierowane przez potomków Judy Lejba. Ostatni jego przywódca, Szemaria Noach z Bobrujska (1845-1926), założył w 1901 w Bobrujsku jedną z pierwszych jesziw CHABAD-u. Po śmierci Szemarii jego stronnicy przyłączyli się do głównego nurtu CHABAD-u z Lubawicz. Następcą Josefa Icchaka został jego zięć, Menachem Mendel Schneersohn (1902-1994). Studiował on na Sorbonie matematykę i nauki przyrodnicze, a po śmierci teścia został szóstym cadykiem CHABAD-u. Dzięki zainicjowanej przez niego akcji misyjnej wśród asymilującego się żydostwa ( asymilacja), liczba chasydów lubawickich bardzo wzrosła, przekraczając 30 tysięcy.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.