parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr., dom nauki [badania, poszukiwania]); jid. besmedresz, besmedrosz), zwany też przyszkółkiem (por. szuł) – jedna z tradycyjnych instytucji żydowskich, najczęściej związana z miejscem sprawowania kultu. Określenie b. ha-m. było w użyciu w Palestynie już na pocz. II w. p.n.e. ( Syr 51,23), i – choć pierwsze znane przykłady funkcjonowania tej instytucji pochodzą z I w. p.n.e. – według tradycji – b. ha-m. zakładano już w czasach patriarchów (czynił tak np. Sem, syn Noego i jego wnuk – Eber). Początkowo określenie b. ha-m. oznaczało „szkołę”, „uczelnię”, „akademię talmudyczną”, później także „synagogę” (albo „bóżnicę”) lub znajdujący się zazwyczaj przy niej, bądź w jej pobliżu „dom nauki”, gdzie studiowano święte księgi i modlono się, wykorzystując każdą wolną od pracy chwilę. Łączenie funkcji miejsca studiów oraz odprawiania modłów i publicznych nabożeństw wiązało się z dążeniem do maksymalnego wykorzystania czasu na naukę. Toteż często b. ha-m. pełnił zarazem rolę bóżnicy. W wielu środowiskach przyjął się zwyczaj, że pobożni spędzali w nim pewien czas przed, bądź po modłach w synagodze. B. ha-m. był więc miejscem, gdzie spełniano ważny obowiązek religijnego studiowania Prawa (por. micwa), w związku z czym stanowił jedno z najważniejszych centrów życia społeczności ortodoksyjnej (por. judaizm ortodoksyjny). Każdy b. ha-m. posiadał własny księgozbiór, czasem bardzo cenny i bogaty. Nie był on w żaden sposób zabezpieczony czy skatalogowany, a dostęp do półek, ciągnących się wzdłuż ścian, był wolny. Chroniła go przede wszystkim potęga tradycji. W zasadzie korzystali zeń ludzie, którzy porzucili lub zakończyli studia w jesziwach (np. ze względu na sytuację materialną, założenie rodziny itp.). Toteż często wybitni uczeni bądź zaawansowani w studiach talmudycznych spotykali się w jednym b. ha-m. z osobami niezbyt wykształconymi, które z rzadka zdobywały się na spędzenie kilku godzin nad foliałami Talmudu. Jeszcze na przeł. I i II w. n.e. Gamaliel II (Młodszy) domagał się, by do studiów w b. ha-m. byli dopuszczani tylko studenci, odznaczający się wielką prawością. Opozycja przeciw temu poglądowi spowodowała czasowe pozbawienie Gamaliela godności nasiego, a także sprawiła, iż od tej pory drzwi b. ha-m. pozostawały otwarte dla wszystkich chętnych, przez całą dobę. Talmud zawiera kilka przykładów modlitw, które należy odmawiać przy wchodzeniu i opuszczaniu domu studiów. W b. ha-m. formowały się bractwa, tj. stowarzyszenia (zespoły) ludzi, podejmujących studia nad tym samym dziełem literatury rabinicznej, np. nad Miszną, księgą Szulchan Aruch bądź innymi kodeksami, czy Chaj(j)e(j) adam Abrahama ben J.M. Danciga; prowadzono ożywione dyskusje. W b. ha-m. mogli także znajdować pomoc studenci jesziw, albo ubodzy, którzy studiowali, przez co instytucja ta stawała się niejako również ośrodkiem pomocy charytatywnej, a nawet niekiedy pełniła rolę domu noclegowego, gdyż nie mający się gdzie podziać pobożni Żydzi (wędrowcy) spędzali w nim także noce. Często także w b. ha-m. decydowały się sprawy ważne dla całej społeczności gminnej, a niekiedy dochodziło do sporów i kłótni. Z pewnością w niczym nie przypominał on cichej czytelni bibliotecznej. W istocie znaczenie tej instytucji było tak wielkie, że halacha dopuszczała możliwość sprzedaży synagogi, jedynie pod warunkiem zbudowania nowego bet ha-midraszu. (Zob. też Balaam).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.