parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1859 Buczowice na Morawach – 1929 [1932?] Lwów) – adwokat, galicyjski polityk liberalno-demokratyczny o poglądach asymilatorskich (asymilacja), poseł do sejmu galicyjskiego (1891-1914), Rady Państwa w Wiedniu (1907-1918) i Sejmu Ustawodawczego RP (1919-1922); syn Bernarda L.; szwagier A. Sochaczewskiego i B. Goldmana; przez swe małżeństwo skoligacony z wydawcą warszawskim, I. Goldmanem. Po ukończeniu gimnazjum we Lwowie studiował prawo w Wiedniu, doktoryzował się w Krakowie (1884), a potem kontynuował studia w Lipsku. Był jednym z twórców galicyjskiego Związku Demokratycznego. Opowiadał się za potrzebą asymilacji Żydów; był przeciwnikiem syjonizmu. Należał do współzałożycieli lwowskiej asymilatorskiej organizacji Agudat Achim, był redaktorem jej organu – „Ojczyzna”. We Lwowie założył Koło Towarzystwa Szkoły Ludowej imienia Bernarda Goldmana (został jego prezesem) i asymilatorskie Towarzystwo Akademickie „Zjednoczenie" (1907). Widział potrzebę założenia seminarium nauczycielskiego, kształcącego młodzież żydowską na rabinów postępowych oraz na nauczycieli religii mojżeszowej w szkołach średnich. Idea ta została zrealizowana w 1902; otwarto wówczas Zakład dla Kształcenia Nauczycieli Religii Mojżeszowej we Lwowie. W 1894-1929 L. był członkiem Rady Miejskiej Lwowa; zainicjował budowę sieci tramwajów elektrycznych w tym mieście; wchodził w skład Komitetu Organizacyjnego Wystawy Krajowej (1894). Był członkiem kilku rad nadzorczych: Akcyjnego Banku Hipotecznego we Lwowie (później jej wiceprezesem), S.A. „Browary Lwowskie”, S.A. „Zieleniewski-Fitzner-Gamper”, radcą prawnym S.A. „Galicja”; członkiem Wydziału Galicyjskiego Towarzystwa Muzycznego we Lwowie, lwowskiej Izby Adwokackiej (od 1893). Występował w obronie Żydów, potępiając propagandę endecji (sam był ostro przez nią atakowany); domagał się zajęcia przez sejm sprawą poprawy bytu najuboższej ludności żydowskiej. Należał do Koła Polskiego w Wiedniu. Współpracował politycznie z konserwatystami (z namiestnikiem Michałem Bobrzyńskim i profesorem Władysławem Leopoldem Jaworskim), pozostawał w ostrym konflikcie z Ignacym Daszyńskim i H. Diamandem. Nobilitowany przez cesarza w 1910, w 1912 otrzymał przydomek „Opoka”. W okresie I wojny światowej podjął współpracę z Diamandem, należał do Naczelnego Komitetu Narodowego. Bezpośrednio po wojnie zajmował się sprawami odszkodowań wojennych. Opowiadał się za jak najrychlejszym połączeniem Galicji z Królestwem Polskim. Jego żona, Maria z Horowitzów L., stała na czele lwowskiego Zjednoczenia Stowarzyszeń Kobiecych, wspomagających Legiony Polskie. Jako poseł do sejmu RP, L. działał w lewicującym Klubie Pracy Konstytucyjnej. Pod koniec życia skupił swoją uwagę na sprawach wewnętrznych ludności żydowskiej; zajmował się działalnością charytatywną, zmienił swój stosunek do syjonizmu i zaczął łożyć na cele palestyńskie; założył żydowski Klub Mieszczański we Lwowie.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.