parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
polska formacja wojskowa walcząca w okresie I wojny światowej po stronie państw centralnych. Żydzi brali udział w działalności organizacji niepodległościowych w Galicji (między innymi byli czynni w Drużynach Strzeleckich – Władysław Steinhaus [por. Steinhaus Ignacy]; Władysław Finkielstein-Medyński; Tadeusz Rapoport; Bronisław Goldszlag), na emigracji (w Szwajcarii między innymi: Mateusz i Aron Frenklowie, Tadeusz Zylberbaum, Stefan Lubliner; w Paryżu – B. Mansperl, pseudonim: Chaber, współzałożyciel Filarecji i Strzelca) oraz w zaborze rosyjskim (między innymi Bolesław Friedman, pseudonim: Zagłoba, szef kontrwywiadu Związku Walki Czynnej w Warszawie). Wydany w 1914 manifest parlamentarnego Koła Polskiego w Wiedniu zawierał hasła walki o niepodległość trzech zaborów oraz wezwanie do utworzenia L.P.; podpisali go asymilatorzy: N. Loewenstein i I. Steinhaus. Żydzi brali udział w pracach struktur Naczelnego Komitetu Narodowego, a przedstawiciele gmin żydowskich – w Miejscowych i Powiatowych Komitetach Narodowych. Do L.P., związanych z lewicowymi tradycjami (PPS), przyciągały Żydów hasła demokratyczne i całkowite zaniechanie różnicowania w ich szeregach, ze względu na religię czy narodowość. Dlatego też trudno jest dokładnie oszacować procentowy udział Żydów w tej formacji. Niemniej, po wybuchu I wojny światowej wielu Żydów – głównie z Galicji – brało udział w demonstracjach patriotycznych i potem w tworzeniu L.P. Próbowały się do nich przyłączać całe grupy młodzieży (np. Żydowska Legia Akademicka), ożywianej nadzieją, że odrodzona dzięki czynowi legionowemu Polska da im oraz ich współwyznawcom pełne równouprawnienie. Według wyrywkowych danych, posiadamy informacje o 378 Żydach legionistach. Zgodnie z niektórymi szacunkami, wśród legionistów z Galicji, Żydzi stanowili około 10%; zaś z Królestwa Polskiego – 4%; natomiast wśród poniesionych przez L.P. strat, udział Żydów sięgał 15%. Często podnoszona sugestia, iż byli to wyłącznie ludzie z kręgu asymilatorów, nie znajduje potwierdzenia w faktach pojawiania się wśród legionistów Żydów ze wszystkich praktycznie sfer społecznych (malarzem I Brygady L.P. był służący w niej L. Gotlieb). W 1915 w Radomsku została podjęta nieudana próba utworzenia odrębnego oddziału żydowskiego w ramach L.P., czego śladem była wydana wówczas w językach polskim i jidisz odezwa Do młodzieży żydowskiej, wzywająca do wstępowania w szeregi L.P. Wielu Żydów zatrudnionych było w służbach pomocniczych i sanitarnych L.P. (por. Sternschuss Adolf), co zaowocowało pojawieniem się pomówień o unikaniu przez nich udziału w walkach. Wreszcie w procesie 116 legionistów II Brygady, oskarżonych o zdradę stanu, toczącym się w Marmarosz-Sziget, bronili ich N. Loewenstein, Jan Jakub Przeworski, H. Diamand (wcześniej bronił także żołnierzy 1 Pułku Ułanów oraz 4 i 6 Pułku Piechoty I Brygady) i H. Lieberman, walnie przyczyniając się do umorzenia sprawy.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.