parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1843 Iłów k. Łowicza – 1923 Biedermansdorf, Austria) – malarz; zięć B. Loewensteina; szwagier N. Loewensteina. Ojciec S. był szamesem w iłowskiej bóżnicy. S. od 1860 uczył się w Szkole Rabinów w Warszawie. Zdobył zaufanie i przyjaźń H. Toeplitza; bywał u niego na spotkaniach kółka samokształceniowego młodzieży żydowskiej. Wkrótce całą swą uwagę skoncentrował na studiach w Warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych u Józefa Simmlera, któremu polecił go Toeplitz. Po roku jego prace – jako jednego z czterech najzdolniejszych studentów – były już wystawiane w Pałacu Kazimierzowskim w Warszawie. W okresie poprzedzającym wybuch powstania styczniowego S. bardzo zaangażował się w działalność patriotyczną; w 1862 został aresztowany (policja znalazła u niego m.in. rysunki wykonane podczas egzekucji Ludwika Rylla i Jana Rzońcy – członków organizacji miejskiej, straconych w sierpniu 1862 na stokach Cytadeli). W czasie zatrzymania stawiał opór (postrzelił żandarma). W 1863 został skazany na karę śmierci, zamienioną na 22 lata katorgi w kopalniach wschodniej Syberii. O zmianie wyroku dwudziestoletni wówczas S. dowiedział się, stojąc pod szubienicą i czekając na jego wykonanie. W 1884 powrócił z zesłania; rodzice już nie żyli; on zaś miał zakaz mieszkania w Królestwie Polskim. Zatrzymał się więc we Lwowie, u swego dawnego kolegi ze Szkoły Rabinów, Bernarda Goldman(n)a. W 1884 ożenił się z Różą, szwagierką Goldmana, córką rabina lwowskiego, B. Loewensteina. Po ślubie młodzi małżonkowie wyjechali do Monachium, gdzie S. zaprzyjaźnił się z Józefem Buchbinderem i S. Hirszenbergiem. Po trzech miesiącach żona opuściła artystę. On zaś poświęcił się tworzeniu malarskiej panoramy życia katorżników (pierwsza wystawa Londyn, 1895). W 1886-1894 mieszkał w Brukseli. Powstały wówczas dwa nowe cykle kolekcji „syberyjskiej” – wystawiane w Brukseli (1897), potem w Krakowie Budapeszcie i Wiedniu (1901). S. ożeniwszy się powtórnie, w 1901 zamieszkał w Wiedniu na stałe; jednak zła sytuacja materialna rodziny stała się przyczyną rozpadu także drugiego jego małżeństwa. Po latach artysta zmarł w samotności. Cykl swoich 124 płócien „syberyjskich” wystawił we Lwowie podczas obchodów 50. rocznicy wybuchu powstania (1913). Jest on przede wszystkim galerią portretów towarzyszy niedoli; ukazuje też drogę na Wschód, codzienne życie zesłańców, stosowane wobec nich kary, rozpacz, samotność i śmierć. Dzieło swego życia S. ofiarował miastu Lwów, które wyznaczyło mu dożywotnią rentę (z powodu inflacji, szybko przestała ona mieć realną wartość). Po II wojnie światowej jego prace zostały przekazane Polsce. Obecnie, jako depozyt Muzeum Historycznego m. Warszawy, są eksponowane w X Pawilonie Cytadeli. Najważniejszym dziełem cyklu jest olbrzymie płótno Pożegnanie Europy. S. jest też autorem zbeletryzowanych wspomnień In Sibirien. Novellen von einen politischen Verbannten (1906).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.