parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1822 Warszawa – 1891 tamże) – kupiec warszawski, przemysłowiec, właściciel dóbr ziemskich oraz domu handlowego „Franciszka Toeplitz i Sukc.”, sędzia handlowy, pierwszy wielki eksporter cukru z Królestwa Polskiego na rynek rosyjski, założyciel Banku Handlowego w Warszawie, Warszawskiego Towarzystwa Fabryk Cukru, dyrektor kolei południowo-zachodniej, mecenas sztuki; syn Teodora T.; stryjeczny brat Stefanii T. (1826-1893), żony Józefa Bergsona. Pochodził z zamożnej rodziny kupieckiej. Jego ojciec, uzyskawszy od cara rzadki dla Żydów przywilej nabywania dóbr na własność, posłał go na studia do Instytutu Agronomicznego w Marymoncie. T. należał do elity warszawskiej środowiska burżuazyjnego. W jego kantorze bankowym odbywał praktykę J.B. Bloch. W listopadzie 1855 został wybrany przez Zgromadzenie Kupców – jako jeden z nielicznych przedstawicieli Żydów – do komitetu, mającego opracować nową ustawę dotyczącą organizacji giełdy warszawskiej. Był także jednym z czterech Żydów, przyjętych w 1860 do Towarzystwa Rolniczego. W 2. poł. lat 50. XIX w. T. polemizował publicznie z J.I. Kraszewskim, w związku z jego antyżydowskimi publikacjami; był też sygnatariuszem listu (wraz z innymi 23 osobami; styczeń 1859) do Antoniego Lesznowskiego, redaktora „Gazety Warszawskiej”, w związku z prowadzoną przez niego kampanią antyżydowską na łamach tego pisma. T. prowadził salon, w którym spotykali się przedstawiciele żydowskiej inteligencji. Skupiał wokół siebie młodzież żydowska z kręgów inteligenckich i burżuazji; pod koniec lat 50. stworzył w swoim domu przy ul. Daniłowiczowskiej kółko samokształceniowe, do którego należało ponad 50 studentów i uczniów starszych klas gimnazjalnych (m.in.: A.J. Cohn, B. Goldman, Stanisław Kramsztyk, A. Kraushar, S. Rotwand, H. Wohl; patronował mu kaznodzieja, M. Jastrow). Na spotkaniach omawiano lektury, sytuację w kraju, potrzeby reform, dyskutowano nad tożsamością narodową Żydów, ich przeszłością, przyszłością oraz losami kraju. Poglądy uczestników tych zebrań początkowo były zbliżone do programu millenerów i dopiero później uległy znacznej radykalizacji. Owa działalność T. wpłynęła na polityczne uaktywnienie części żydowskiej młodzieży, a także na późniejsze jej postawy i zachowania (to z niej wywodziła się znaczna grupa asymilatorów warszawskich). W 1861 T. został aresztowany pod zarzutem prowadzenia propagandy w zachodnich guberniach Cesarstwa Rosyjskiego, mającej na celu zbliżenie Żydów i chrześcijan. Jednak nie udowodniono mu winy i w październiku tegoż roku – uwolniono. T. wszedł w skład Rady Miejskiej w Warszawie, powołanej 27 V 1862. Był mecenasem sztuki, założył Towarzystwo Wsparcia Podupadłych Artystów; należał do grona współzałożycieli Towarzystwa Muzycznego (1870). Przyjaźnił się ze Stanisławem Moniuszką, a gdy ten zmarł – opiekował się jego rodziną. Przetłumaczył z języka niemieckiego na polski Natana Mędrca G.E. Lessinga. Córka T., Franciszka Fanny (ur. 1849), przyjęła chrzest w 1870, poślubiając doktora filozofii, Henryka Goldberga (1844-1915).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.