parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1829 Rogoźno, wówczas w zaborze pruskim – 1903 Germantown) – rabin, kaznodzieja, uczony, leksykograf, pedagog. W dzieciństwie odebrał prywatne nauczanie religijne. Później uczył się w Gimnazjum Fryderyka Wilhelma w Poznaniu, które ukończył w 1852. Studia filozoficzne odbył na uniwersytecie w Berlinie. W 1853 zdał egzamin rabinacki, uzyskując dyplom, a w 1856 zdobył tytuł doktora filozofii na uniwersytecie w Halle, na podstawie pracy dotyczącej filozofii Abrahama ibn Ezry (De Abraham ben Meir Ibn Ezra Philosophiae Principiis, Halle 1856). Wkrótce, dzięki protekcji H. Graetza, został kaznodzieją tzw. postępowej synagogi przy ul. Daniłowiczowskiej w Warszawie (1858). Warunkiem jego zatrudnienia było wygłaszanie kazań w j. pol., co spełnił już po roku. J. żywo włączył się w życie polit. kraju. W okr. poprzedzającym powstanie styczniowe, był jedną z centralnych postaci zbratania polsko-żydowskiego oraz ruchu emancypacyjno-postępowego wśród Żydów warszawskich. Żywo interesował się sprawami oświaty oraz – u boku D.B. Meiselsa i I. Kramsztyka – wspierał dążenia asymilacyjne i niepodległościowe (por. asymilacja). Został aresztowany po solidarnościowym zamknięciu synagogi, w proteście wobec zbezczeszczenia kościoła przez wojsko rosyjskie. Po trzymiesięcznym pobycie w więzieniu, jako poddany pruski, został wydalony z Warszawy (luty 1862). Podjął pracę rabina w Manheim, skąd powrócił późną jesienią 1862. Jednak w czasie powstania, wiosną 1863, kiedy wyjechał do Niemiec, władze Prus. Odebrały mu paszport i nie mógł już powrócić do Warszawy. Został rabinem w Wormacji. Kiedy jednak jego pruski paszport stracił ważność, wiedząc, że nie będzie mógł już powrócić do Warszawy, wyjechał do Ameryki (1866). Ostatecznie osiadł na stałe w Filadelfii, jako rabin Rodeph Shalom Congregation, stając się jednym z przywódców ruchu konserwatywnego w Stanach Zjednoczonych. Ufundował nową synagogę. Wykładał w Maimonides College. Jest autorem kilku prac, poświęconych sprawom Polski i Żydów polskich, m.in.: Beleuchtung eines ministeriellen Gutachtens über die Lage der Juden im Königreich Polen. Veranlasst durch Keiserlichen Willen und bürokratische Willkühr (Hamburg 1859); Kazania miane podczas ostatnich wypadków w Warszawie 1861 r. (Poznań 1862); Die Vorläufer des Polnischen Aufstandes von 1863 (1864). Głównymi pracami J. z zakresu judaistyki są: Vier Jahrhunderte aus der Geschichte der Juden (Heidelberg 1865) oraz A Dictionary of the Targumim, the Talmud Babli and Yerushalmi and the Midrashic Literature (t. 1–2, 1886–1903). J. podjął też tłumaczenie dzieła Graetza Historia Żydów (t. 3 i 4), był współwydawcą Jewish Encyclopedia i kierował nowym przekładem BH na język angielski. Dwaj synowie J., Józef (Joseph, 1863–1944) i Moryc (Morris, 1861–1921), którzy byli wybitnymi uczonymi, utrzymywali kontakty z Polską mimo, że opuścili Warszawę we wczesnym dzieciństwie.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.