parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
pseud. Alkar (1842 Warszawa – 1931 tamże) – historyk, poeta, tłumacz, prawnik; zięć Mathiasa Bersohna. Był absolwentem warsz. Gimnazjum Realnego (uczył się w jednej klasie z H. Wawelbergiem), a potem ukończył Wydział Prawa w Szkole Głównej. W okresie powstania styczniowego (1863) współredagował pisma „Prawda” i „Niepodległość” oraz organizował druk wojskowych broszur w Lipsku. Po studiach wykonywał zawód adwokata. Od poł. lat 80. XIX w. wycofywał się z uprawiania zawodu. Jego dom był ogniskiem życia kulturalnego w Warszawie. K. był związany z dążeniami asymilatorskimi (por. asymilacja; asymilatorzy), które potęgowały się w ciągu jego życia, aż po tzw. totalną asymilację, zbliżenie do Narodowej Demokracji i przyjęcie z żoną chrztu w kościele rzymskokatolickim (1903). Debiutował na łamach „Jutrzenki”. Jako publicysta, poeta i historyk współpracował z wieloma pismami, wydawanymi w języku polskim (w tym z „Izraelitą”). Przede wszystkim znany jest jako historyk. Był jednym z najpłodniejszych dziejopisów polskich. Nie potrafił jednak tworzyć dużych syntez; jest autorem wielu cennych studiów oraz publikacji o charakterze źródłowym. Do najważniejszych jego prac, poświęconych Żydom należą: młodzieńcza, wykazująca tendencje asymilatorskie, i poddana druzgocącej krytyce przez S.A. Berszadskiego, Historia Żydów w Polsce (t. 1: Okres piastowski, 1865; t. 2: Okres jagielloński, 1866); oraz – zachowująca do dziś wagę podstawowego opracowania w tej dziedzinie – Frank i frankiści polscy (t. 1–2, 1895). Opublikował także M. Bersohna Dyplomatariusz dotyczący Żydów w dawnej Polsce… (1910). K. miał duże zasługi dla rozwoju życia naukowego, m.in. jako współzałożyciel i prez. Towarzystwa Miłośników Historii oraz organizator Towarzystwa Naukowego Warszawskiego i członek Komisji Historycznej PAU. Wydał kilka zbiorów wierszy. Wątki żydowskie, pojawiające się w nich początkowo dość często, przestały dochodzić do głosu w latach 90. XIX wieku.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.