parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. Jesza'ja, skrócona forma imienia od Jesza'jahu = zbawieniem jest JHWH; jid. Jeszaje Hanowi) (koniec VIII w. p.n.e.) – jeden z najważniejszych biblijnych proroków, działający wJudzie od ok. 765 do ok. 701 p.n.e. (od śmierci króla Azariasza do czasu oblężenia Jerozolimy przez Asyryjczyków), współczesny prorokowi Micheaszowi; utalentowany poeta i pisarz z Jerozolimy; być może kapłan ( kohen); syn Amosa. Pochodził z plemienia Judy. Według tradycji żydowskiej, miał się urodzić już obrzezany ( obrzezanie). Przez blisko 50 lat dominował na polit. scenie w Judzie, w okresie, w którym przechodziła ona poważny kryzys. O jego życiu i działalności prorockiej opowiada biblijna Księga Izajasza. I. wywodził się z arystokratycznego rodu, być może spokrewnionego z rodem królewskim. Obdarzony był wieloma zaletami ducha (m.in. mądrością, inteligencją, odwagą, stanowczością, silną wolą). Zgodnie z tradycją biblijną, ok. 740 p.n.e. miał wizję; Bóg powierzył mu trudną misję głoszenia nauk, potępiających nadużycia społeczne, bogactwo i przepych, jakie panowały w Judzie za rządów królów Azariasza, Jotama, Achaza i Ezechiasza (prawie od początku VIII w. p.n.e. do pocz. VII w. p.n.e.). Prorok miał też nawoływać lud do poprawy oraz zapowiadać karę za popełnione grzechy, jaką miała być klęska Izraela i Judy. Dwóch jego synów – dzięki symbolicznym imionom, nadanym im z Bożego rozkazu, które miały sens zapowiedzi proroczych – Szear-Jaszuw (hebr., Reszta Powróci [Nawróci się]; albo złowróżbnie – Tylko Reszta Powróci) i Maher-Szalal-Chasz-Baz (hebr., Rychły-Łup-Bliska-Zdobycz), odegrało ważną rolę w działalności proroczej ojca. Pierwszy niósł Achazowi nadzieję na ocalenie Judy przed zagrażającą mu ligą syryjsko-izraelską, drugi zaś zapowiadał upadek Izraela i Syrii pod najazdem Asyryjczyków (co istotnie nastąpiło w 732 p.n.e.). I. żywo uczestniczył w życiu politycznym kraju; walczył o monoteizm, stale podkreślając, że Bóg jest jedyną nadzieją Izraela, a nie przemijające sojusze i układy polityczne. Doprowadził do przeprowadzenia reformy religijnej przez króla Ezechiasza. Zgodnie z tradycją żydowską, prorok poniósł męczeńską śmierć z rozkazu swego wnuka, bezbożnego króla Manassesa. Uczniowie I. kontynuowali jego idee, w jego imieniu głosili przepowiednie aż do V w. p.n.e. Prorocze wizje I., szczególnie te, które dotyczyły nadejściaMesjasza i królestwa mesjańskiego w czasach eschatologicznych, wywarły wpływ na kształtowanie się teologii żydowskiej; miały też duże znaczenie dla rozwoju literatury rabinicznej i twórczości literackiej.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.