parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr., właściciel, posiadacz; prawdopodobnie skrót od Achazjah lub Jehoachaz = JHWH oferuje rękę [pomoc]) – według tradycji biblijnej: 1. syn Miki, prawnuka króla Saula, ojciec Jary (1 Krn 8,35-36; 9, 41-42); pochodził z plemienia Beniamina; 2. król Judy z rodu Dawidowego; syn Jotama; według tradycji biblijnej, panował przez 16 lat (najpierw jako regent – 743-733, a potem król – 733-727 p.n.e.; 2 Krl 16,1-20; 2 Krn 28). Objął tron mając 20 lat, w czasie gdy Juda – ze względu na odmowę Jotama przyłączenia się do ligi antysyryjskiej – była w stanie wojny z Izraelem, Damaszkiem, Edomem i Filistynami. Po szeregu klęsk odniesionych w walce, A. wycofał się do Jerozolimy i był w niej oblegany. Monarcha, który skłaniał się ku obcym kultom, podczas owego oblężenia złożył w ofierze całopalnej swego syna (2 Krl 16,1-4). Nie widząc już żadnej innej możliwości obrony, zwrócił się z prośbą o pomoc do Tiglatpilesara III, króla Asyrii, wysyłając mu w darze świątynne skarby. Skutkiem owego wystąpienia była dwuletnia kampania Tiglatpilesara przeciwko sprzymierzonym (734-732 p.n.e.). Oblegający Jerozolimę wycofali się do swoich twierdz, a za nimi podążyły wojska asyryjskie; Damaszek padł w 732 p.n.e., Syria została spustoszona, a ludność uprowadzona do niewoli; od tego czasu kraj był prowincją asyryjską. Wielkie straty poniósł też Izrael, tracąc tereny Galilei i Zajordanii (2 Krl 15,29), z których mieszkańcy zostali uprowadzeni do niewoli. Jednak i w Judzie warunki pogorszyły się; popadła ona w uzależnienie od swego potężnego protektora, utraciła port Esjon-Geber (Ejlat), którego już nigdy nie udało się odzyskać, oraz część ziem filistyńskich (2 Krn 28,20). Juda zdana na łaskę i niełaskę Asyrii, nie oddzielona odeń terytoriami Syrii i Izraela, stanowiła już tylko wspomnienie swej dawnej świetności. Także stosunki społeczne w państwie uległy pogorszeniu; coraz ostrzej rysowały się podziały między biednymi a bogatymi, upadła dawna wiara, ograniczona tylko do sprawowania rytuału i składania ofiar, szerzyły się kulty pogańskie, wśród kapłanów powszechna była korupcja. A., podobnie jak inni władcy palestyńscy – Sanip z Ammonu, Salamanu z Moabu, Kauszmalaka z Edomu – płacił królowi asyryjskiemu olbrzymi haracz. Owa zależność od imperium asyryjskiego, oraz skłanianie się monarchy ku synkretyzmowi, stały się przedmiotem potępienia ze strony proroka Izajasza. Po śmierci A. na tron wstąpił jego syn Ezechiasz.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.