parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. Szaul = pożądany [przez Boga]; jid. Szaul, Szojel) – według tradycji biblijnej, pierwszy król Izraela, który panował ok. 1026-1004 p.n.e.; charyzmatyczny bohater; dzielny i roztropny wódz wojsk izraelskich; syn Kisza z plemienia Beniamina. Ostatni z Sędziów, a zarazem najwyższy kapłan, Samuel, namaścił go na króla Izraela, zgodnie z objawieniem i wolą Bożą (1 Sm 9,16; 10,1), a także pod naciskiem starszyzny, sam rezygnując przy tym z dalszego pełnienia urzędu sędziowskiego i pozostając religijnym zwierzchnikiem Izraela. Uczynił to niechętnie, bowiem ustanowienie monarchii uważał za sprzeczne z ideałem teokracji i obawiał się o zachowanie czystości kultu. Owa niechęć z czasem doprowadziła do otwartego konfliktu z Saulem. Był to jednak czas, gdy ludy ościenne – w szczególności Filistyni – dzięki zwartej i odpowiednio scentralizowanej organizacji polit. zaczęły stanowić coraz większe zagrożenie dla Izraela i dokonanie zmian w dotychczasowym systemie jego funkcjonowania, stało się koniecznością. S. – namaszczony początkowo na wodza (hebr. nagid; 1 Sm 9,16) ludu izraelskiego – miał za zadanie rozprawić się z zagrażającymi krajowi Am(m)onitami i powstrzymać Filistynów, co też uczynił. Dopiero po tym, w sanktuarium w Mispa, w obecności ludu izraelskiego Samuel dokonał wyboru S. na króla Izraela, powołując się przy tym na święte losy ( urim we-tum(m)im) i zobowiązując lud do dochowania wierności i posłuszeństwa Bogu i nowo wybranemu monarsze. Sam zachował przy tym prawo do czuwania nad postępowaniem króla. S., dzięki reorganizacji wojska (m.in. utworzył liczną stałą przyboczną gwardię) oraz własnej roztropności i odwadze, odnosił liczne sukcesy w wojnach z Amalekitami, Filistynami i Kananejczykami. Pomimo niezwykłej odmiany losów życiowych, pozostał człowiekiem skromnym; w Gabaa, gdzie mieszkał, nie posiadał pałacu ani dworu; miał tylko jedną żonę (por. monogamia). Konflikt z Samuelem oraz groźba proroka, dotycząca odebrania S. władzy z powodu nieprzestrzegania przezeń zasady cheremu wobec zwyciężonych, sprawiły, że monarcha chorobliwie zaczął się lękać o swój tron. Objawy choroby umysłowej nasilały się okresowo i mówiono nawet o „złym duchu”, jakiego zesłał nań JHWH. Dawid, który po śmierci S. zasiadł na tronie, za życia monarchy należał do jego świty, przyjaźnił się z synem króla, Jonatanem, zakochany był w jego córce, Michal, która potem została jego żoną. Popularność związana z niezwykłą odwagą, jaką młodzieniec cieszył się na dworze królewskim i wśród ludu, sprawiła, że stary król kilkakroć podejmował kroki, zmierzające do zgładzenia Dawida. Ponura przepowiednia Samuela ziściła się; S. poniósłszy dotkliwą klęskę w bitwie z Filistynami pod Gilboa, straciwszy w bitwie synów, ranny, nie chcąc dostać się w ręce wrogów, popełnił samobójstwo. Jego głowę i zbroję Filistyni złożyli w świątyni w Bet-Szean, a szczątki rozwiesili na murach miasta. Mieszkańcy Jabesz-Gilead zorganizowali zbrojną wyprawę, by odbić ciało S.; pochowali go wraz z synami. Dawid odprawił ceremonię żałobną i ułożył elegię o S. i Jonatanie (2 Sm 1,19-27). O życiu i losach S. opowiadają 1 i 2 Księgi Samuela oraz 1 Księga Kronik (10; 11,1-3). Po śmierci króla – mimo, że nie obowiązywała zasada ciągłości dynastycznej – na tron wstąpił jego czterdziestoletni syn, Iszbaal (2 Sm 2,8 nn).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.