parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. K(e)naani) – 1. według tradycji biblijnej, lud wywodzący się od Kanaana, syna Chama, przeklętego przez Noego. Przez Izraelitów K. byli uważani za niesemickich cudzoziemców. Aczkolwiek w Biblii zostały wymienione także inne ludy mieszkające na tym samym terenie (Jebusyci, Amoryci, Gigaszyci, Chiwwici, Arkici, Sinici, Arwadyci, Semaryci, Chamatyci), to generalnie Izraelici prawie ich nie rozróżniali. W istocie K. nigdy nie byli jednolitym ludem. Przed, bądź ok. 3 tys. lat p.n.e., do Kanaanu napłynęła pierwsza fala plemion semickich. Wraz z późniejszymi osadnikami (np. Amorytami), stanowili znaczącą potęgę regionalną w okresie od ok. 1800 do ok. 1600 p.n.e. Zostali pokonani przez Egipt, tracąc na jego rzecz niezależność w okresie Nowego Państwa. Przed inwazją Izraelitów stanowili luźny związek plemion (miast-państw), który nie był w stanie oprzeć się najazdowi. Koniec okresie kananejskiego w dziejach Palestyny przypadł ok. 1200 p.n.e. Kanaan – według Talmudu – miał dać swym potomkom kilka nakazów: miłości wzajemnej; miłości rozboju; zamiłowania do niemoralności; nienawiści do swych panów oraz nie mówienia prawdy. Mimo wszelkich różnic i konfliktów, w Biblii nie brak wskazówek dotyczących koegzystencji K. z Izraelitami, wliczając w to mieszane małżeństwa. W Talmudzie jest także mowa o tym, że wielu potomków Kanaana godnych było ordynacji rabinicznej i tylko przewiny ojców skazywały ich na los niewolników. 2. działająca od początku lat 40. XX w. w Palestynie grupa, początkowo głównie poetów i artystów, której założenia ideowe zostały przedstawione w pamflecie opublikowanym w 1942. Reprezentowali oni pogląd, że należy odciąć się od diaspory i dążyć do krystalizacji „nowego narodu” w kraju Kanaan. Podstawą tego procesu miały być starożytne tradycje i duch tego kraju. Dzięki nim miał powstać „naród hebrajski”, w którego skład mieli wejść także Arabowie. Wystąpienia K., znajdujące wyraz w publicystyce, literaturze i w sztuce, odegrały dużą rolę w kształtowaniu się klimatu intelektualnego i w wyborze dróg rozwoju kulturalnego w Palestynie pod koniec okresu sprawowania mandatu przez Wielką Brytanię oraz w początkach istnienia państwa Izrael. W latach 50. ten ruch przerodził się w bardziej politycznie zaangażowane ugrupowanie, zwane Semicką Akcją.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.