parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. Emori); Amorejczycy – według tradycji biblijnej, jeden z ludów zamieszkujących Kanaan przed przybyciem tam Izraelitów. Pierwsze wzmianki o A. pojawiają się w tekstach egipskich w połowie III tysiąclecia p.n.e. Istnienie na terenie pustyni syryjskiej kraju Amurru (w dialekcie akadyjskim słowo to znaczyło „zachód”) poświadczają również pochodzące z ok. 2300 p.n.e. tablice, zapisane akadyjskim pismem klinowym. A. wypierani z północy przez ludy Hari i Mitanni ok. 2000 p.n.e. zaczęli przeć na południe, narzucając swe panowanie Babilonii i Asyrii. Ok. 2057 p.n.e. Sumu-abum założył amoryckie królestwo Babilonu. Hammurabi, po zwycięstwie nad królem Rim-Sinem z Larsy, zjednoczył pod swym berłem całą Babilonię (1925 p.n.e.), co doprowadziło do jej wielkiego rozkwitu gospodarczego i kulturalnego. Po 300 latach panowania, A. musieli ustąpić pod naporem Hetytów; zaczęli tworzyć małe królestwa w zach. Libanie, górzystej części Kanaanu, Syrii i w Egipcie, ostatecznie jednak zostali pokonani przez faraonów egipskich z XVIII dynastii, w szczególności przez Tutmosisa III. Jedynie w Libanie, nad Orontesem, przez ok. 200 lat istniało jeszcze małe królestwo amoryckie, którego dzieje znane są z korespondencji znalezionej w Tell el-Amarna. Jednak również i ta enklawa została z czasem podbita i wchłonięta przez plemiona Izraela (Joz 10; Sdz 1,34-35; Lb 21,21-23). Według tradycji biblijnej, potomkami A. byli Gibeonici (2 Sm 21,2). W prorockiej Księdze Ezechiela (16,3) Jerozolima nazywana jest „córką” Amoryty i Hetytki. (Zob. też chuk(k)at ha-goj)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.