parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. Szmuel) (XI w. p.n.e.) – według tradycji biblijnej, ostatni z Sędziów; prorok działający w Izraelu pod koniec epoki Sędziów i w pierwszych latach monarchii; syn Elkany z Rama (Ramataim), miejscowości leżącej na płn.-zachód od Jerozolimy, na ziemiach plemienia Efraim; duchowy przywódca i reorganizator życia politycznego i społecznego Izraelitów. Chana (Anna), jego matka, cierpiąc na bezpłodność, w sanktuarium w Szilo ślubowała nienarodzone dziecię poświęcić Bogu (1 Sm 1,11), co też uczyniła. Jako nazirejczyk, S. opuścił dom rodzinny i w Szilo, pod okiem kapłana Helego, przygotowywał się do pełnienia funkcji kapłana; tam też został powołany na proroka. Podczas gdy inni Sędziowie pełnili przede wszystkim funkcje polityczne, S. za równie ważne, a może nawet ważniejsze, uważał funkcje religijne. Po zniszczeniu Szilo przez Filistynów powrócił do Rama. Zbudował tam ołtarz dla JHWH, zasłynął jako jasnowidz. Nawoływał lud do porzucenia kultów obcych bogów, wierności wobec Boga Izraela i do nadziei na zwycięstwo nad nieprzyjaciółmi. Doprowadził do zaniechania walk między Izraelitami i Amorytami. Osadzając swych dwóch synów na południu kraju, by pełnili tam urzędy sędziów, podjął próbę utworzenia biurokratycznej władzy administracyjnej w miejsce dawnego centralnego urzędu sędziowskiego. Jednak eksperyment ten nie powiódł się. Pod naciskiem starszyzny, S. wyznaczył Izraelowi pierwszego króla, jakim był Saul (ok. 1026-1004). Uczynił to niechętnie, bowiem ustanowienie monarchii uważał za sprzeczne z ideałem teokracji i obawiał się o zachowanie czystości kultu. Owa niechęć z czasem doprowadziła do otwartego konfliktu z Saulem. Za czasów S., coraz liczniej występowali inni prorocy, łączący się w stowarzyszenia, uczestniczący we wspólnych obrzędach religijnych, jednak współcześni nie darzyli ich zbyt wielkim zaufaniem. S. zaś do końca swych dni otoczony był mirem i poważaniem ludu, a po jego śmierci w Rama cały Izrael obchodził po nim żałobę. Zgodnie z tą samą tradycją rab., S. był człowiekiem niezwykle głęboko wierzącym, sprawiedliwym mężem bożym, z którym Bóg bezpośrednio rozmawiał; stawiano go na równi z Mojżeszem i Aaronem. Miał żyć 52 lata, sprawując funkcję Sędziego przez 10 lat (samodzielnie), a przez rok – dzieląc ją z Saulem. Talmud ( Bawa Batra 14b) przypisuje S. autorstwo biblijnej Księgi Samuela (uzupełnionej później przez Gada Widzącego i proroka Natana), opowiadającej o jego dziejach i ówczesnych wydarzeniach historycznych, oraz Księgi Rut.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.