parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. pidjon ha-ben) – obrządek symbolicznego „wykupienia” pierworodnego syna od służby kapłańskiej. Początkowo do służby Bogu mieli być powoływani wszyscy pierworodni, co wiązało się z oszczędzeniem ich w czasie zesłania ostatniej z dziesięciu plag egipskich. Później mieli ich zastąpić potomkowie plemienia Lewiego; toteż kapłani i lewici są zwolnieni z p.w. Za pierworodnego w tym wypadku uważa się syna, który zostanie urodzony jako pierwsze dziecko kobiety (nie jest nim, jeśli uprzednio przyjdzie na świat dziewczynka, nastąpi poronienie bądź martwe urodzenie, oraz gdy poród nastąpi w rezultacie cesarskiego cięcia). Obrządek „wykupu” (za pięć szekli lub za ich ekwiwalent; obecnie najczęściej pięć srebrnych monet), składanego przez ojca na ręce kapłana, następuje w trzydziestym pierwszym dniu po narodzeniu dziecka, o ile tego dnia nie przypada szabat lub inne święto; wówczas przenosi się go na następny dzień (ale można obrządku tego dokonać także w dniach półświątecznych w Pesach i Sukot). W późniejszych wiekach dość powszechnym zwyczajem stało się wydawanie z tej okazji przyjęcia. W czasach, gdy jeszcze składano ofiary, także pierworodne potomstwo „czystych [pod względem rytualnym] zwierząt” (tj. takich, które mogły zostać złożone w ofierze; por. czystość rytualna) było poświęcane na ofiarę. Po zburzeniu Świątyni Jerozolimskiej wypuszczano je na pastwisko i nie wolno było z nich czerpać żadnych korzyści. Jedynie w wypadku, gdy defekt fizyczny dyskwalifikował je jako potencjalną ofiarę, wolno je było zabić, a mięso spożyć. (Zob. też: Bikurim; pierworództwo; posty)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.