parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. Awraham, Awram = ojciec [wielu] narodów) – według tradycji biblijnej, potomek Sema, syna Noego; syn Teracha (Tarego), brat Nachora i Harana (Rdz 11,26-27), mąż Sary (noszącej początkowo imię Saraj), ojciec licznego potomstwa, m.in. Izmaela i Izaaka; pierwszy z trzech – obok Jakuba i Izaaka – patriarchów żydowskich, czczony również przez chrześcijan i muzułmanów. Pochodził z koczowniczego szczepu politeistycznego (Joz 24,2–3,14–15). Zgodnie z kalendarzem żydowskim, urodził się w 1948 r. od stworzenia świata (tj. w 1812 p.n.e.). w chaldejskim Ur, skąd później przeniósł się do Charanu (Rdz 29,4). Potępił bałwochwalstwo swego ojca, racjonalnie wnioskując o istnieniu jedynego Boga. Po śmierci ojca, wraz z najbliższą rodziną oraz z całym plemieniem przewędrował do Kanaanu. Do czasu zawarcia Przymierza z Bogiem (Rdz 15,1–21) nosił imię Abram (hebr. Awram = ojciec jest wywyższony [wzniosły]). Poddawany przez Pana wielu próbom otrzymał obietnicę, że jego potomkowie stanowić będą naród wybrany, a ich ziemią będzie Kanaan. Klęska głodu zmusiła go jednak do osiedlenia się w Egipcie. Jako mąż pięknej Sary, obawiając się, że Egipcjanie zbiorą mu ją, a jego samego pozbawią życia, A. podał się za brata, a nie jej męża. Faraon, nic nie wiedząc o podstępie, wziął Sarę na swój dwór, ale Bóg pomimo to ukarał go i władca zwrócił Sarę mężowi, po czym małżonkowie powrócili do Kanaanu. Pierwszym synem A. był Izmael, zrodzony z niewolnicy Hagar (Rdz 16,1–16), drugim – Izaak, syn Sary, którego A. gotów był złożyć Panu w ofierze całopalnej (akeda). Tradycja żydowska określa A. mianem proroka, Księcia Bożego, Przyjaciela Pana i Ojca ludu Izraela (jid. Awrom Owinu = nasz [pra]ojciec Abraham), i jemu właśnie przypisuje wprowadzenie obowiązku obrzezania. Wedle tej tradycji, ołtarz na górze Moria, na którym A. składał ofiarę z syna, był tym samym ołtarzem, który później stał w Świątyni Jerozolimskiej. A. miał zostać pochowany obok swej żony w Grocie Ojców (hebr. Mearat ha-Machpela) w Hebronie. A. stanowi uosobienie cnoty gościnności (przypowieść o trzech aniołach zesłanych przez Pana (Rdz 18,1–16). Zajmuje też szczególne miejsce w filozofii żydowskiej, świadcząc o podporządkowaniu rozumu wierze oraz o szczególnej umiejętności Żydów życia we wspólnocie z Bogiem. Majmonides uważał, że A. pierwszy udowodnił rozumowo istnienie Boga oraz akt stworzenia świata z nicości. A. jest bohaterem dwu pseudoepigrafów Abrahama Apokalipsy i Abrahama Testamentu (zob. też apokryfy i pseudoepigrafy).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.