parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
Ismail (hebr. Iszmael = niech Bóg usłyszy; jid. Jiszmoel) – według tradycji biblijnej: 1. pierworodny syn Abrahama i jego egipscy nałożnicy Hagar, którego historia została opowiedziana w Księdze Rodzaju (16; 21,9–21); kiedy Sara, żona Abrahama, urodziła Izaaka, Hagar wraz z I. wygnano na pustynię. Tam anioł zapowiedział jej, że syn będzie człowiekiem dzikim, obdarzonym licznym potomstwem. Osiągnąwszy dorosłość, I. ożenił się z Egipcjanką. Powrócił z wygnania już po śmierci Abrahama, by go pochować w Grocie Ojców w Hebronie. Zgodnie z tradycją islamu, dwunastu synów I. stało się protoplastami dwunastu pokoleń Izmaelitów, będących przodkami Arabów (w islamie I. uznawany jest za proroka); I. pochowany został razem z matką w świątyni Kaaba w Mekce, którą miał wznieść wraz z Abrahamem (arab. Ibrahim). Postać I. pojawia się w wielu żydowskich midraszach. Według nich, Abraham – bez powodzenia – próbował sprowadzić ukochanego pierworodnego syna na drogę sprawiedliwości. Nie dostrzegał też jego złych skłonności, w przeciwieństwie do Sary, która była przekonana, że będzie źle odnosił się do kobiet, czcił idole i próbował zabić Izaaka. I. miał też towarzyszyć ojcu, wraz z bratem i Eliezerem, w drodze na miejsce ofiarowania Izaaka, jednak nie został dopuszczony do ujrzenia boskiego objawienia. Opowieść o oddaleniu pierwszej żony I., Moabitki Aj(e)szy, która była niegościnna dla Abrahama, oraz o poślubieniu Kananejki Fatimy, a następnie zamieszkaniu w pobliżu rodziny, w kraju Filistynów, oraz o pokucie I. i dobrych stosunkach familijnych w późniejszym okresie jego życia, powstała zapewne stosunkowo późno. Jak się przypuszcza, nie bez przyczyny pojawiają się w niej imiona żony i córki Mahometa. (Zob. też Agrat bat Machalat) 2. syn Netoniasza, zabójca Gedaliasza, zarządcy babiloński w Judzie, który był przyjacielem proroka Jeremiasza. 3. Izmael; Izmaelici (hebr. Bne(j) Iszmael) – potomkowie Izmaela (por. 1.); przodkowie Arabów; nomadzi zamieszkujący pustynne tereny północno-zachodniej Arabii („od Chawila, aż do Szur”; Rdz 25,18). W czasach biblijnych trudnili się hodowlą bydła, handlem i rozbojem.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.