parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(jid. Jidisze Kamf-Organizacje) (ŻOB) – jedno z dwu – obok ŻZW – ugrupowań zbrojnych w getcie warszawskim. „Pierwsza” ŻOB została założona 28 VII 1942 w czasie Wielkiej Akcji przez młodzieżowe organizacje syjonistyczne Ha-Szomer ha-Cair, Dror oraz Akibę, w celu umożliwienia Żydom samoobrony i walki zbrojnej z Niemcami; miała działać na terenie całego kraju. Pierwsze dowództwo tworzyli: I. Cukierman, Józef Kapłan, C. Lubetkin, M. Tenenbaum i Szmul Brasław. Relatywnie późne powstanie organizacji zbrojnej w getcie spowodowane było stanowiskiem wielu żydowskich działaczy podziemnego życia politycznego, nie wierzących w możliwość likwidacji getta i nie chcących utworzenia odrębnej żydowskiej organizacji zbrojnej. Nie bez znaczenia była niechęć polskiego podziemia – poza komunistami – do rekrutowania Żydów w swoje szeregi i formowania z nich własnych oddziałów w getcie. Podczas Wielkiej Akcji ŻOB, dysponująca jednym pistoletem, nie ograniczyła się do bezskutecznych wezwań o przeciwstawienie się deportacjom. 20 VIII 1942 dokonano zamachu na komendanta Żydowskiej Służby Porządkowej, J. Szeryńskiego, podpalono także kilka magazynów niem. i usiłowano wyprowadzić grupy Żydów z terenu getta. We wrześniu 1942 Niemcy aresztowali kilku przywódców organizacji. „Nową” ŻOB utworzono pod koniec października 1942. W jej skład nie weszli tylko syjoniści-rewizjoniści i ugrupowania religijne. Kierownictwo organizacji stanowili: jej szef, M. Anielewicz (z Ha-Szomer ha-Cair); Cukierman (Dror); Marek Edelman (Bund); Jochanan Morgenstern (PS); H. Berliński (PS-L); Michael Rozenfeld (komuniści). Przedstawiciel ŻOB, A. Wilner, nawiązał kontakt z polskim podziemiem za pośrednictwem Henryka Wolińskiego (1901-1986), z Referatu Żydowskiego Komendy Głównej AK. Utworzono Żydowski Komitet Narodowy, później Żydowską Komisję Koordynacyjną, by uzyskać szersze zaplecze polityczne i spełnić postulat strony polskiej, która chciała rozmawiać z reprezentacją ogółu Żydów. ŻOB zadeklarowała chęć podporządkowania się polskim władzom cywilnym i wojskowym, otrzymała niewielką pomoc zbrojną i instruktażową, dzięki czemu mogła podjąć samoobronę styczniową. Później, m.in. dzięki zwiększonej pomocy z zewnątrz murów, aktywnie działała w konspiracji: produkowała i kupowała broń, dokonywała ekspriopriacji i zamachów, by wreszcie uzyskać znaczne wpływy w getcie; stała się główną siłą w powstaniu w getcie warszawskim (ok. 500 bojowców w 22 grupach). Działacze ŻOB przed powstaniem byli przeciwni ścisłej współpracy z ŻZW, ze względu na różnice polityczne i programu działania. Aby uniknąć dekonspiracji, chciano utrzymać elitarny charakter ŻOB, czego zrealizować się nie dało, oraz – inaczej niż ŻZW – walczyć do ostatniego żołnierza. W konsekwencji, nie przygotowywano własnych bunkrów ani nie szukano żadnych dróg ewakuacji. Większość bojowców zginęła, nielicznych ewakuowano. Poza stolicą, ŻOB prowadziła działalność jedynie w kilku miejscowościach. PS
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.