Encyklopedia getta warszawskiego

Ponad 2 tysiące haseł dotyczących historii i życia codziennego w getcie warszawskim – wirtualne kompendium wiedzy na temat zamkniętej dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest już dostępne. Ponadto, wybór haseł został wydany w wersji książkowej.

[[tag]]
[[ searchIndexLetter ]]
szukasz
[[searchWord]]
[[parentCategories[0].categoryname]]
[[childCat.categoryname]]
[[childCat2.categoryname]]
Typ dokumentu:
[[docTypeName]]

haseł: [[resultNumer]]
haseł: BRAK
[[article.mainPhoto.description]]
Hasło:

[[article.title]]


WAŻNE DATY:
spis treści:
  1. [[paragraph.paragrTitle]]
  2. Przypisy
  3. Powiązane treści
  4. Bibliografia

tagi:
[[tag.value]],
[[category.categoryname]]
[ [[result.title.charAt(0).toUpperCase()]] ]
[[result.title]] [więcej...]
nie znaleziono wyników
nie znaleziono wyników dla zaczynających się od [[char]] lub
nie znaleziono wyników dla zaczynających się od cyfr
nie znaleziono wyników dla zapytania: "[[searchWord]]"
nie znaleziono wyników dla wybranego zestawu tagów
nie znaleziono wyników dla wybranych kategorii
i typu hasła [[docTypeName]]
[[article.title]]
[[article.shortVersion]]

[[$index + 1]]. [[paragraph.paragrTitle]]
[zwiń] [rozwiń]
[[photodescription]]
Przypisy
[zwiń] [rozwiń]
Powiązane treści
[zwiń] [rozwiń]
Bibliografia
[zwiń] [rozwiń]
Autor: [[article.author]]

Getto wiejskie Bugaj-Nowiny Brdowskie

Początki getta

Getto zlokalizowane zostało na terenie dwóch sąsiednich wsi: Bugaj (niem. Bugitten) i Nowiny Brdowskie (niem. Neuhagen). Nazywano je Dorfgetto, czyli wieś-getto oraz Jüdische Kolonie Bugitten und Neuhagen, tj. Żydowska Kolonia Bugaj i Nowiny Brdowskie. Jego powierzchnia wynosiła około 300 hektarów.

2 października 1940 r. wysiedlono z terenu dwóch wsi prawie całą polską ludność. Wygnano ją pieszo do Brdowa, do tamtejszego klasztoru (ARG t. 36, 183) oraz odesłano do niedaleko położonej Izbicy Kujawskiej, gdzie przetrzymywano przez dwa dni w nieczynnej synagodze, a następnie przetransportowano do Koła na badania lekarskie, po czym młodych i zdrowych wywieziono na przymusowe roboty w głąb Trzeciej Rzeszy (IH PAN, WP, sygn. 362). Większość mieszkańców wsi Nowiny Brdowskie, którzy dotarli do Brdowa, przesiedlono na czas funkcjonowania getta głównie do Babiaka.

Na miejsce Polaków tego samego dnia osadzono 150 rodzin żydowskich z Koła (około 720 osób) i 50 rodzin z Babiaka (około 240 osób). W jednym domu skupiono kilka rodzin (IH PAN, WP, sygn. 362; Wieś Polska, 358; Obozy, 339; Koprowska 2018, 145). W drugiej połowie października 1940 r. Żydów w getcie było już około 900, przez co warunki mieszkaniowe stały się tragiczne, ponieważ wszyscy musieli się pomieścić „w 64 chałupach wiejskich, składających się z 1, a najwyżej 2 izb małych, niskich, ciasnych i brudnych” (JDC Archives). 30 grudnia 1940 r. odnotowano w getcie 736 Żydów, w tym 24 uchodźców, czyli osób niezamieszkałych przed wojną w Kole i Babiaku, a pochodzących np. ze Śremu, Bydgoszczy, Gdańska i Hamburga. „Uchodźców, którzy powrócili” (np. z terenu Generalnego Gubernatorstwa), a którzy pochodzili z Koła i Babiaka, było z kolei 11. Z opieki społecznej w getcie korzystało wówczas 235 osób (JDC Archives; Dąbrowska 2017, 482, 496). W Nowinach Brdowskich pozostawiono siedmiu polskich gospodarzy, którzy byli robotnikami leśnymi. Żydzi handlowali z Polakami z sąsiednich wsi, zorganizowali sobie na terenie getta sklepy i piekarnie. Wiadomo także, że: „Młodzież chętnie spędzała dnie przy piłce, grając w siatkówkę, koszykówkę czy inne gry” (IH PAN, WP, sygn. 362; Wieś Polska, 358; Koprowska 2018,145–146). W późniejszym okresie dorośli pracowali w pobliskich folwarkach oraz innych miejscach (Obozy, 339).

Rada Żydowska w getcie Bugaj-Nowiny Brdowskie

W skład Judenratu wiejskiego getta, powołanego przez landrata kolskiego, weszli: Izrael Warmbrun – prezes, czyli „Burmistrz Kolonii Żydowskiej Bugitten (Bugaj)” (JDC Archives), były członek kolskiego Judenratu, Nojman (Neuman) – sekretarz (wiceprezes), Beatus – aprowizator oraz Rzeszewski i Brawman. Dość szybko dwaj ostatni opuścili jego skład osobowy, który został uzupełniony przez Krotowskiego i Prosta z Babiaka oraz ukonstytuowany na miejscu, na pierwszym posiedzeniu. W trakcie pełnienia funkcji przez członków oraz wykonywanych prac na rzecz wiejskiego getta nie obyło się bez nadużyć, korupcji i donosicielstwa. Po decyzji gestapo w Kole jeszcze w 1941 r. radę w żydowskiej kolonii tworzyli: Warnbrun (właśc. Warmbrun), Beatus, Nojman, Prost, Krotowski, Frisz, konfident i współpracownik gestapo Laskowski oraz uchodźcy ze Śremu – bracia Lancman (Landman) i ich szwagier Kiwe. Był to ostatni znany skład Judenratu (ARG t. 9, 47–48, 69; ARG t. 36, 183; Pawlicka-Nowak 2014, 370–371).

Z początku Judenrat zajmował się rozkwaterowaniem i aprowizacją przesiedleńców. Rozdawano bezpłatnie ubogim chleb, cukier, sól oraz artykuły spożywcze, pozyskane od Rady Żydowskiej w Kole. Udzielano pomocy lekarskiej (ARG t. 9, 69). Jeszcze 17 października 1940 r. I. Warmbrun sygnował pismo do warszawskiego Jointu (ang. American Jewish Joint Distribution Committee) z prośbą o przyznanie pomocy sanitarnej (środki odżywcze dla dzieci, preparaty, środki dezynfekcyjne), finansowej (na zakup artykułów żywnościowych) i rzeczowej (odzież) (JDC Archives).

Członek Judenratu i jego wiceprezes, Neuman (Nojman), był autorem relacji pt. „Koło (Z opowiadań młodego Żyda)”, którą spisał w warszawskim getcie w ARG Daniel Fligelman. Brał udział w przesiedleniu Żydów z Koła do Bugaja i Nowin Brdowskich oraz sam był jego ofiarą. Niemcy w Kole wytypowanych do przesiedlenia Żydów wezwali na badania lekarskie, a po powierzchownych oględzinach zamknięto ich na noc w be(j)t (ha-)midraszu (Pawlicka-Nowak 2014, 369–370). Przesiedlenie odbyło się w przeddzień żydowskiego święta Rosz ha-Szana (1 października 1940 r.), o godzinie pierwszej w nocy. Żydów kolskich, głównie mężczyzn, uformowano w kolumnę, a ta otoczona przez Niemców dotarła około dziewiątej rano (w strugach deszczu i po dwugodzinnej przerwie) do celowego miejsca. Kobiety, dzieci i starcy poruszali się wozami, którymi przewożono też dobytek przesiedleńców. Neuman szedł w przodzie kolumny. Po dotarciu na miejsce Niemcy oraz żydowska policja z Koła (jej członkowie weszli wkrótce w skład pierwszego wiejskiego Judenratu) wywołali przybyłych według numerów, a następnie przydzielono poszczególnym rodzinom opustoszałe chłopskie chałupy (ARG t. 9, 68–69).  

Praca przymusowa

Na początku więźniowie getta mieli być wykorzystani do pracy przy zalesieniu pobliskich terenów, ale tak się nie stało ponieważ z niewiadomych przyczyn nie dotarły na miejsce sadzonki. Ponieważ początek października (1940 r.) był najlepszym czasem na zbiór roślin okopowych, zajęto się wykopywaniem z pól ziemniaków i magazynowaniem ich w kopcach oraz piwnicach niektórych domów. Żydzi z początku stawiali opór i zdarzało się, że przemocą zmuszano ich do tych prac (ARG t. 9, 70; Pawlicka-Nowak 2014, 372). Wkrótce więźniowie otrzymali od niemieckich władz „zezwolenie użytkowania ziemi ornej w obrębie naszej Kolonii, której obszar wynosi około 400 morg” (ARG t. 36, 174). W związku z tym, przedstawiciele Żydowskiej Kolonii Bugaj i Nowiny [Brdowskie] (Judenratu), przed „przystąpieniem do wiosennych robót rolnych”, wystosowali 25 marca 1941 r. pismo do Towarzystwa ORT w Warszawie, czyli Organizacji Rozwoju Twórczości Przemysłowej Rzemieślniczej i Rolniczej wśród Ludności Żydowskiej w Polsce, z prośbą o pomoc w zorganizowaniu prac na polach pod nadzorem m.in. „doświadczonego instruktora rolniczego – agronoma” (ARG t. 36, 174).

W piśmie do Towarzystwa Popierania Pracy Rolnej i Rzemieślniczej wśród Żydów „Toporol" w Warszawie z 14 kwietnia 1941 r. członkowie wiejskiego Judenratu informowali o gatunkach roślin uprawnych, jakie zamierzają na terenie getta hodować. Były to ziemniaki, żyto, a nadto tytoń, zioła lecznicze i inne warzywa. Inwentarz żywy składał się wówczas z siedmiu koni, kilkunastu kóz i ptactwa domowego – i dlatego też rozważano założenie w getcie hodowli drobiu. W piśmie również podnoszono o konieczności skierowania i zatrudnienia „w kolonii” fachowca, „który by prowadził teoretyczne wykłady i był równocześnie technicznym kierownikiem gospodarstwa” (ARG t. 36: 175–176; Pawlicka-Nowak 2014, 369). Później, po interwencji Judenratu u landrata w Kole, uzyskano pozwolenie na przydział osiemdziesięciu osób do pracy przy wycinaniu choinek w lesie (ARG t. 36, 185). Zabiegając o rozwiązanie kwestii mieszkaniowej na terenie getta otrzymano zgodę na przerobienie stodół i stajni na mieszkania. Przez cały okres istnienia getta wykonano wiele tego typu prac, a samych stodół przebudowano w liczbie 26 (ARG t. 36, 184, 185). W trosce Judenratu leżało zdrowie więźniów getta. W jednym z domu na jego terenie otworzono ambulatorium, natomiast w przypadku poważniejszych chorób korzystano z pomocy polskiego lekarza, który dojeżdżał z Babiaka. Budżet jaki był przeznaczony na pomoc medyczną (leki, maści) wynosił miesięcznie 500,00 marek. Potrafiono zorganizować szczepionki przeciwko tyfusowi. Na wiosnę 1941 r. Judenrat wespół z kilkoma przedstawicielami społeczności getta sprawnie przeprowadził akcję pesachową, dzięki której zebrano 400,00 marek dla biednych i potrzebujących (Rada Żydowska dołożyła od siebie 800,00 marek – w gotówce i produktach) (ARG t. 36, 186).

W końcu młodych i silnych mężczyzn zebrano w jednym punkcie na skraju wsi pod pozorem dostarczenia – najprawdopodobniej od warszawskiego Jointu – darów żywnościowych, a następnie wszystkich zabrano i przewieziono do obozu pracy przymusowej dla Żydów w Inowrocławiu. Nie poprzestano na tym, przez co młodzi Żydzi ciągle musieli się ukrywać w lesie, po polach – ale jednak czynili to bezskutecznie (IH PAN, WP, sygn. 362; Wieś Polska, 359; Koprowska 2018, 146). 

 

Uciekinierzy z Chełmna

W getcie w Bugaju-Nowinach Brdowskich przebywał Michał Podchlebnik, jeden z uciekinierów z ośrodka zagłady Kulmhof w Chełmnie nad Neremz 19 stycznia 1942 r. Na początku października 1940 r. rodzinę M. Podchlebnika wraz z jego teściami wysiedlono z Koła do wsi Bugaj. Tam zajmował się handlem bydłem, natomiast jego teść wytwarzał wędliny. W getcie Michał uzyskał pozwolenie na pracę w Kole – w gospodzie Niemca Edmunda Halka. U szynkarza w Kole pracował przez pięć dni w tygodniu. Na soboty wracał do wiejskiego getta (Pawlicka-Nowak 2014, 93). 

Michał Podchlebnik z Jüdische Kolonie Bugitten und Neuhagen trafił do Kulmhof 3 (Grzanka 2022, 56; Grzanka 2023, 56) lub 9 stycznia 1942 r. (ARG t. 13, 100; RA vol. 5: 101–102; Aaronson 2016, 93). Znalazł się w transporcie trzydziestoosobowej grupy mężczyzn – przymusowych robotników, wyselekcjonowanych do prac na terenie chełmińskiego pałacu i rzuchowskiego lasu. Jego kuzyn, Mordke Podchlebnik, świadek likwidacji kolskiego getta (5 grudnia 1941 r.), był również więźniem getta Bugaj-Nowiny Brdowskie. 3 stycznia 1942 r. uciekł z grupy liczącej trzydziestu żydowskich ochotników, przygotowujących się na terenie getta do rozbiórki stodół, a następnie dotarł do Krośniewic (Grzanka 2022, 119–121; Grzanka 2023, 115–117), gdzie spotkał Uszera Taubego, uciekiniera z getta w Kłodawie, który zatrzymał się w drodze do Warszawy u Róży Kapłan.

 

Losy mieszkańców

13 stycznia 1942 r. pozostałych w getcie Żydów w liczbie około 600 osób przewieziono do Chełmna nad Nerem i następnie zgładzono (Dąbrowska 2017, 482–483). Po wywózce do Kulmhof domy na terenie byłego getta zostały zamknięte, opieczętowane i strzeżone w nocy przez Niemców. Pozostały w takim stanie do wiosny 1942 r., a następnie zostały rozsprzedane wśród niemieckich rolników. To, co pozostało po dobytku Żydów zostało rozgrabione przez Niemców z Besarabii, przesiedlonych na tereny Kraju Warty (IH PAN, WP, sygn. 362; Wieś Polska, 360; Koprowska 2018, 147).

Nie jest znana liczba ofiar na terenie wiejskiego getta w Bugaju-Nowinach Brdowskich. Grób ze szczątkami pomordowanych i zmarłych wskutek chorób został zbezczeszczony w latach siedemdziesiątych XX wieku. Spośród uwięzionych Żydów w getcie udało się dotychczas ustalić personalia kilkunastu osób (Górniak 2019, 4).

Encyklopedia Getta Warszawy

Encyklopedia getta warszawskiego jest efektem wieloletniego projektu badawczego prowadzonego w Żydowskim Instytucie Historycznym w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. To kompendium wiedzy o getcie warszawskim, łączące dotychczasowe ustalenia z najnowszymi badaniami naukowców. Wybrane w publikacji hasła dotyczą najważniejszych instytucji getta warszawskiego: zarówno oficjalnych (np. Rada Żydowska), działających jawnie (np. Toporol czy ŻTOS), jak i konspiracyjnych (np. partie polityczne czy podziemne organizacje), a także najważniejszych wydarzeń w historii getta: jego utworzenia, wielkiej akcji likwidacyjnej czy powstania w getcie. Encyklopedia stanowi syntezę wszystkich prac nad pełną edycją Archiwum Ringelbluma, w jej zakres weszły również inne kolekcje archiwalne ŻIH oraz opublikowane materiały źródłowe i wspomnieniowe dotyczące getta warszawskiego i Zagłady.

 

Przypomnij

[[error]]

To pole jest wymagane.
Nazwa użytkownika musi mieć najwyżej 30 znaków.
Nazwa użytkownika musi mieć co najmniej 2 znaki.
[[error]]
To pole jest wymagane.
[[error]]
To pole jest wymagane.
Adresy różnią się od siebie.
To pole jest wymagane.
Hasło musi zawierać co najmniej 6 znaków, w tym małą literę, wielką literę oraz cyfrę.
To pole jest wymagane.
Hasła różnią się od siebie.
Rok urodzenia musi składać się z 4 cyfr.
Nieprawidłowy rok urodzenia
[[error]]

Pola oznaczone * są obowiązkowe. Klikając przycisk „załóż konto”, akceptujesz nasz Regulamin oraz potwierdzasz zapoznanie się z Zasadami dotyczącymi danych, w tym z Zasadami stosowania plików cookie.

Dziękujemy za założenie konta w portalu Delet. Aby w pełni korzystać z możliwości portalu, musisz aktywować konto. Na podany adres email został wysłany link aktywacyjny. Jeśli nie dostałeś linka aktywacyjnego, zobacz, co możesz zrobić w FAQ.

Twoje konto w portalu Delet nie jest jeszcze aktywne, kliknij w link aktywacyjny w przesłanym emailu (jeśli nie otrzymałeś maila aktywacyjnego w ciągu godziny, sprawdź folder spam) lub wyślij mail aktywacyjny ponownie. W razie problemów skontaktuj się z administratorem.

Zbyt wiele razy został wpisany niepoprawny mail lub hasło.
Kolejną próbę będzie można podjąć za 5 minut.

Twoje konto zostało aktywowane!

To pole jest wymagane.

Na twój podany przy rejestracji adres email zostanie przesłany link umożlwiający zmianę hasła.

To pole jest wymagane.
Hasło musi zawierać co najmniej 6 znaków, w tym małą literę, wielką literę oraz cyfrę.
To pole jest wymagane.
Hasła różnią się od siebie.

Twoje hasło zostało zmienione.

Nie udało się zmienić hasła.

[[error]]

Nowy zbiór

To pole jest wymagane.
Opis może mieć najwyżej 200 znaków.
Opis musi mieć co najmniej 2 znaki.
POL ENG

Pola oznaczone * są obowiązkowe.

[[infoContent]]