Ponad 2 tysiące haseł dotyczących historii i życia codziennego w getcie warszawskim – wirtualne kompendium wiedzy na temat zamkniętej dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest już dostępne. Ponadto, wybór haseł został wydany w wersji książkowej.
Abram Fajner mieszkał z rodzicami przy ul. Gęsiej 15 w Warszawie. Ojciec Fajnera był nauczycielem języka hebrajskiego w Kaliskim Prywatnym Gimnazjum na ul. Zamenhofa 17 w Warszawie (Neustadt 1948, 591). Sam Abram ukończył szkołę elementarną i rozpoczął naukę w gimnazjum. Musiał przerwać edukację i został z zawodu kuśnierzem.
Do Cukunftu wstąpił razem z młodszym bratem Aronem. Od 1929 r. był związany z Warszawskim Komitetem Cukunftu, gdzie poznał swoją przyszłą żonę Miriam Szyfman (wzięli ślub pod koniec lat 30. lub w pierwszych latach II wojny światowej). Był też członkiem kierownictwa Sekcji Młodzieżowej przy Związku Zawodowym Odzieżowców, gdzie przewodził kuśnierzom (Doires bundistn 1956, 392–393). Przed wojną odbył służbę w Wojsku Polskim.
Jako żołnierz w Wojsku Polskim, tak jak jego przyjaciel Zalman Frydrych, brał udział w kampanii wrześniowej i został wzięty do obozu jenieckiego. Stamtąd, podobnie jak innych Żydów, zwolnili go Niemcy (Neustadt 1948, 591).
Po powrocie do Warszawy włączył się w podziemną działalność Cukunftu. Został jednym z najbardziej aktywnych członków podziemnego Centralnego Komitetu Cukunftu i jednym z przywódców młodzieżówki (Hertz 1946, 521, 566). Wchodził także do Warszawskiego Komitetu Cukunftu w getcie (In di jorn 1948, 331). W ramach swojej aktywności pomagał wydawać nielegalną gazetę Cukunftu „Jugnt Sztime”, a także brał udział w przenoszeniu drukarni do mieszkania Błonesów na Nowolipie 67 (Edelman 2017, 35). Razem z Miriam prowadzili zakład fryzjerski, który był również miejscem spotkań organizacji bundowskich w getcie. Jako były żołnierz był instruktorem organizacji bojowej Bundu i lewego skrzydła PPS.
Podczas wojny mieszkał początkowo w domu rodzinnym na ul. Gęsiej 15/31 (AYIVO, RG 1400 M9/155). Później mieszkali z żoną na ul. Zamenhofa 17. W maju 1941 r. na ten adres otrzymał paczkę z zagranicy, a także miał wystawiony Ausweis (AŻIH, ŻSS, 211/70: 25; AŻIH, AJDC, 210/83: 19). Ich mieszkanie było otwarte dla cukunftowców. Odbywały się w nim m.in. spotkania „piątki” Cukunftu (Edelman 2017, 79).
Po wielkiej Akcji pracował w szopach Toebbensa i Schultza na Nowolipiu. Po utworzeniu Żydowskiej Organizacji Bojowej z ramienia Bundu stał się jej członkiem. Kiedy podziemny Centralny Komitet Bundu pod koniec 1942 r. przygotowywał się do walki i rozdzielał zadania pomiędzy działaczami, Abramowi powierzono dowództwo grupy bundowskiej na Nowolipiu w szopach Toebbensa i Schultza, gdzie pracował (Edelman 2015, 22; Bereś, Burnetko 2008, 91; Celemenski 2000, 142–143; Meed 2003, 91).
Zginął podczas pierwszej akcji samoobronnej w styczniu 1943 r.: dnia 18 (według Władki Meed – Fejgele Peltel [patrz: Meed 2003, 163]) lub 19 stycznia na terenie szopu Schultza (AŻIH, 301/4266, s. 7; Hertz 1946, 548, 550–551, 566; Goldstein 1961, 171). Według Władki Meed Abram jako pełen energii przywódca, nie godząc się na dobrowolne poprowadzenie jego i innych do wagonów na pewną śmierć, doprowadził do tego, że rozgorzała strzelanina, podczas której: „W zamieszaniu Awrom rzucił się na niemieckiego żołnierza, próbując w walce wręcz zdobyć znacznie bardziej użyteczny karabin. Przypłacił to życiem. Ale inni członkowie jego oddziału wyszli z tej potyczki bez szwanku” (Meed 2003, 145). Pokrywa się to z opisem Marka Edelmana: „Na terenie shopu Schultza bojowcy organizują zamach na SS-manów biorących udział w akcji. Bierze w nim czynny udział i ginie przy tym tow. A[wram] Fajner” (Edelman 2015, 47). Jedynie według wersji Chajki Bełchatowskiej-Szpigel Abram wyskoczył z wagonu wiozącego go do Treblinki II i wówczas został zastrzelony (Doires bundistn 1956, 394–395).
„Na wniosek Zarządu Głównego Związku Uczestników Walki Zbrojnej o Niepodległość i Demokrację – za zasługi położone w walce zbrojnej z okupantem hitlerowskim” Abram Fainer w 1948 r. został pośmiertnie odznaczony Srebrnym Medalem Zasłużonym na Polu Chwały (M.P.1948.43.192).
Encyklopedia getta warszawskiego jest efektem wieloletniego projektu badawczego prowadzonego w Żydowskim Instytucie Historycznym w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. To kompendium wiedzy o getcie warszawskim, łączące dotychczasowe ustalenia z najnowszymi badaniami naukowców. Wybrane w publikacji hasła dotyczą najważniejszych instytucji getta warszawskiego: zarówno oficjalnych (np. Rada Żydowska), działających jawnie (np. Toporol czy ŻTOS), jak i konspiracyjnych (np. partie polityczne czy podziemne organizacje), a także najważniejszych wydarzeń w historii getta: jego utworzenia, wielkiej akcji likwidacyjnej czy powstania w getcie. Encyklopedia stanowi syntezę wszystkich prac nad pełną edycją Archiwum Ringelbluma, w jej zakres weszły również inne kolekcje archiwalne ŻIH oraz opublikowane materiały źródłowe i wspomnieniowe dotyczące getta warszawskiego i Zagłady.