Ponad 2 tysiące haseł dotyczących historii i życia codziennego w getcie warszawskim – wirtualne kompendium wiedzy na temat zamkniętej dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest już dostępne. Ponadto, wybór haseł został wydany w wersji książkowej.
Urodziła się w Warszawie; mieszkała na najbiedniejszej z najbiedniejszych ulic na warszawskim Muranowie – na ul. Ostrowskiej. Jej ojciec był handlarzem ulicznym. Ukończyła szkołę CISzO im. Bejnisza Michalewicza na ul. Miłej 57. Już w latach szkolnych działała w klubach dziecięcych. W związku ze złą sytuacją rodzinną, tuż po ukończeniu szkoły rozpoczęła pracę (Wilner 1945). Swoją wiedzę starała się rozwijać przez samokształcenie. Bardzo szybko zaczęła pomagać rodzicom w utrzymaniu rodziny, w tym trzech młodszych sióstr. Jedną z nich była Lea Szyfman. Według Władki Meed Miriam kształciła się na krawcową (Doires bundistn 1956, 391). Pomimo tego została pracowniczką branży metalowej i pracowała w fabryce obróbki metali (Hart 1944, 185; Nojsztadt 1948, 696). Jak pisał Wilner: „I w krótkim czasie wyrosła na jedną z inteligentnych żydowskich dziewcząt pomiędzy pracownikami. Zaczęła się dzielić swoją wiedzą z innymi, uczyć z innymi, z niedorozwiniętymi. Została propagatorką socjalistycznej edukacji, została «referentką» w kółkach edukacyjnych warszawskiej młodzieży” [Wilner 1945 – tłum. z jid. Martyna Rusiniak-Karwat].
W okresie międzywojennym była aktywną działaczką Skifu i Cukunftu, w tym przewodniczącą kółka Skifu. Każdą wolną chwilę poświęcała działalności w bundowskich organizacjach. Należała do kierownictwa Sekcji Młodzieżowej w Związku Zawodowym Metalowców. W Cukunfcie zajmowała się kolportażem „Jugnt Weker” i przez pewien czas była przewodniczącą komisji prasowej. W latach 30-tych należała do kierownictwa Komitetu Warszawskiego Cukunftu. Była jedną z bardziej aktywnych działaczek ruchu, która przewodziła wielu kółkom młodzieżowym, a także przemawiała na spotkaniach organizacji, gdyż według Mojsze Kligsberga byłą bardzo dobrą mówczynią, której wszyscy słuchali. Brała udział w obozach letnich aż do wybuchu wojny. Miała także talent pisarski, stąd pisała do „Jugnt Weker”. Po powstaniu bojówki Cukunftu (Cukunft Szturm) była sanitariuszką w jej oddziale sanitarnym.
Pod koniec lat 30-tych lub już po wybuchu II wojny światowej wzięła ślub z Abramem Fajnerem, którego poznała w warszawskim Cukunfcie (Doires bundistn 1956, 394).
Po wybuchu II wojny światowej kontynuowała swoją aktywność w szeregach bundowskich organizacji. Na początku mieszkała na ul. Ostrowskiej 7, a w 1941 r. (razem z mężem) na ul. Zamenhofa 17. Na ten drugi adres miała wystawiony Ausweis, a w maju 1941 r. otrzymała paczkę żywieniową z zagranicy 9AŻIH, ŻSS, 211/70: 32; AŻIH, AJDC, 210/83: 20; AYIVO, RG 1400 M9/1550. Małe mieszkanie przy ul. Zamenhofa było miejscem spotkań członków podziemnej organizacji. Razem ze swoim mężem Abrahamem Fajnerem wchodziła w skład podziemnego Komitetu Bundu, a także do Komitetu Cukunftu i do Warszawskiego Komitetu młodzieżówki. Wspólnie też założyli zakład fryzjerski, w którym Abram był fryzjerem, a Miriam „kasjerką”. Było to przede wszystkim miejsce konspiracyjnych spotkań działaczy bundowskich organizacji w getcie. W ramach swojej działalności pomagała młodym, w tym bezdomnym i najbiedniejszym dzieciom ulicy, którym dawała kartki na jedzenie do kuchni ludowych. Przez matki dzieci, które uratowała od śmierci głodowej nazywana była: „Prorokini Miriam” (Hart 1944b). Była kurierką bundowskiego podziemnego ruchu. Zajmowała się kolportażem nielegalnej literatury i prasy młodzieżowej (In di jorn 1948, 331, 334, 338). W getcie w podziemiu odgrywała jedną z głównych ról (Wilner 1945). Według Marka Edelmana: „Miriam Szyfman, [to] dziewczyna, która organizowała cały kolportaż w getcie” (Edelman 2012, 501), a także szefowa wszystkich kurierek i kolporterek w getcie i po aryjskiej stronie (Edelman 2011, 42; 189–190).
Tuż po wojnie wspominano ją: „Miriam […] Była pierwszą organizatorką grup młodzieżowych. Nie znała rzeczy trudnych, nie było dla niej polecenia nie do wykonania. Z biegiem czasu zaczyna pracować w naszym Wywiadzie. Dokonuje razem z towarzyszami kilku wypadów do Komendy Policji celem zdobycia cennych dla nas dokumentów. Jest w tych akcjach nieocenioną, swoją naiwną twarzyczką umie zamaskować najdrastyczniejsze sytuacje. […] miała zimną krew i trzeźwy opanowany umysł” (Wala 1946).
Po wielkiej akcji latem 1942 r. pracowała jako krawcowa na terenie szopu Roericha na Nowolipiu 72 oraz była łączniczką pomiędzy bundowskimi grupami bojowymi. Z szopu krawieckiego, ryzykując życiem, wykradała części wykrojonych mundurów niemieckich dla bojowców, które potem nocami z innym działaczkami zszywały, by bojowcy mogli ich użyć podczas powstania. Czasem udało jej się wynieść cały mundur (Meed 2003, 163). Kiedy powstawały grupy bojowe, polecono jej przewieźć na swój teren powielacz i siarkę do produkowania granatów, gdyż wiedziano, że Miriam wykona każde polecenie (Wala 1946). Izrael (Ignacy) Falk opisywał, jak podjęła się tego zadania w lutym, mimo iż w styczniu 1943 r. podczas „samoobrony” getta straciła męża: „Podziwiałem ją, jak dalece nie poddała się swemu losowi i choć nie zdążyła przeboleć straty męża, znowu stoi na posterunku, pełniąc nałożone na nią funkcje z całym spokojem” (AŻIH, 301/4266, 8).
Należała do Żydowskiej Organizacji Bojowej od momentu jej powstania. W swojej grupie była magazynierką. Razem z innymi bojowcami–bundowcami z grupy pod dowództwem Jurka Błonesa była skoszarowana na ul. Świętojerskiej 34 (Grupińska 2003, 185) lub pod numerem 32 (Meed 2003, 163), gdzie znajdowało się Centrum Bundu i gdzie po wielkiej akcji przygotowywano się do powstania. Tam bundowcy uczyli się strzelać (Doires bundistn 1956, 391). Przed samym powstaniem, podczas wypróbowywania nowej efenki, która – jak później się okazało – była uszkodzona, Miriam roztrzaskała sobie kość w nodze. Chora, nie mogła wziąć udziału w walce. Podczas powstania przebywała w bunkrze szpitalnym na ul. Gęsiej 6 z nogą w gipsie. Zginęła podczas powstania w getcie, ale nie są znane okoliczności jej śmierci. Marek Edelman widział ją żywą jeszcze 6 lub 7 maja (Hertz 1946, 521, 566–567). Według Władki Meed (Fejgele Peltel) nie chcąc wpaść żywa w ręce Niemców, popełniła samobójstwo – zażyła cyjanek (Doires bundistn 1956, 392).
„Na wniosek Zarządu Głównego Związku Uczestników Walki Zbrojnej o Niepodległość i Demokrację – za zasługi położone w walce zbrojnej z okupantem hitlerowskim” Miriam Szyfman na podstawie postanowienia z dnia 19 kwietnia 1948 r. została pośmiertnie odznaczona Srebrnym Medalem Zasłużonym na Polu Chwały („Monitor Polski", M.P.1948.43.192).
Encyklopedia getta warszawskiego jest efektem wieloletniego projektu badawczego prowadzonego w Żydowskim Instytucie Historycznym w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. To kompendium wiedzy o getcie warszawskim, łączące dotychczasowe ustalenia z najnowszymi badaniami naukowców. Wybrane w publikacji hasła dotyczą najważniejszych instytucji getta warszawskiego: zarówno oficjalnych (np. Rada Żydowska), działających jawnie (np. Toporol czy ŻTOS), jak i konspiracyjnych (np. partie polityczne czy podziemne organizacje), a także najważniejszych wydarzeń w historii getta: jego utworzenia, wielkiej akcji likwidacyjnej czy powstania w getcie. Encyklopedia stanowi syntezę wszystkich prac nad pełną edycją Archiwum Ringelbluma, w jej zakres weszły również inne kolekcje archiwalne ŻIH oraz opublikowane materiały źródłowe i wspomnieniowe dotyczące getta warszawskiego i Zagłady.