parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebrajski, Haszgacha) – działanie, w którym Stwórca objawia się jako kontrolujący i kierujący biegiem spraw kosmosu, jak i każdej jego części. Zarówno w wielu fragmentach Biblii, jak i w literaturze apokryficznej ( apokryfy i pseudoepigrafy), midraszach oraz w Talmudzie, znajduje wyraz wiara w oddziaływanie O., która jest przyczyną wszelkich zdarzeń, tak, iż „człowiek nie może zgiąć palca”, jeśli nie zostało to zdecydowane na Wysokościach ( Chul(l)in 7b). Według ekstremalnie pojętej koncepcji, zwłaszcza w ujęciu islamskim (Aszarija), O. miała decydować o wszystkim, nawet o najmniejszym zdarzeniu, jakim na przykład jest upadek liścia z drzewa. I choć koncepcja ta oddziaływała na niektórych żydowskich myślicieli, to jednak większość z nich skłaniała się raczej ku przekonaniu, że O. nie angażuje się w każde indywidualne zdarzenie, lecz jej działanie jest skierowane przede wszystkim na ludzkość, co w dużej mierze było pochodną historycznej narracji biblijnej, w której Bóg uczestniczy w dziejach ludzkości. W okresie hellenistycznym, gdy prawa kosmiczne identyfikowano z wpływem gwiazd (por. astrologia), mędrcy Talmudu jednak uważali, że Izrael, jako naród wybrany, pozostaje pod bezpośrednim wpływem O., i nie jest zależny od wpływu ciał niebieskich. Najważniejszym problemem, wynikającym z przyjęcia koncepcji O. i związanej z nią Bożej wszechwiedzy (uprzedzającej, przedwiecznej), było pogodzenie ich z fundamentalnym dla judaizmu pojęciem ludzkiej wolnej woli. Podstawowe znaczenie miało tu stwierdzenie Rabiego Akiwy: „Wszystko jest z góry przewidziane, ale władza [tu: czynienia, w rękach człowieka = wolna wola] została dana. Świat sądzony jest według dobra. Wszystko zależy od wielkości uczynków” ( Pirke(j) Awot 3,15). Niektórzy myśliciele, np. Abraham ben Meir ibn Ezra, sądzili, że O. odnosi się jedynie do ogólnych kategorii i procesów, a nie oddziaływuje na indywidualny los. Jednak największe znaczenie dla myśli żydowskiej miały poglądy Majmonidesa, wyrażone w dziele More Newuchim. Według niego, boska wszechwiedza ma inną naturę niż ludzka, gdyż jednym „rzutem oka” obejmuje wszystko (przeszłość, teraźniejszość i przyszłość) oraz nie determinuje przebiegu wydarzeń. Wolna wola jest fundamentalną zasadą Tory i jej wyznawców, lecz równocześnie jest nią założenie, że Bóg nie może być przyczyną czynienia zła. Majmonides odrzucił pogląd, zgodnie z którym nawet najdrobniejsze zdarzenie jest determinowane decyzją w Niebiosach. Uważał bowiem, że każdy człowiek ma swój „udział” w O., proporcjonalny do swej doskonałości, co określił terminem haszgacha pratit (hebrajski, opatrzność indywidualna), tym samym odrzucając pogląd, że odnosi się ona jedynie do ogólnych kategorii i procesów. Interpretacja O., dokonana przez Majmonidesa, zachowuje swą aktualność do czasów współczesnych, przynajmniej w odniesieniu do generalnego nurtu judaizmu. (Zob. też chamsa)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.