parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
ruch religijny, stanowiący w okresie po emancypacji Żydów pośrednią drogę rozwoju religii żydowskiej, pomiędzy judaizmem reformowanym i jego daleko posuniętym liberalizmem (zwł. w sferze zaniechania „nieistotnych” micw) a tradycyjnym judaizmem ortodoksyjnym i jego odrzuceniem wszelkich zmian oraz naukowych studiów judaistycznych. Ideologia j.k. odwoływała się w swej genezie do dokonań uczonych pochodzących z Polski, począwszy od N. Krochmala, a skończywszy na H. Graetzu. Jej podstawy opierały się na koncepcji „pozytywnego historycznego judaizmu” Z. Frankla; akceptacji naukowych badań judaistycznych; postrzeganiu problemów religijnych w kontekście ich historycznego rozwoju i dostosowywania do zmieniających się warunków dziejowych; widzeniu w judaizmie „religii działania”, poprzez spełnianie micw i zachowanie tradycji żydowskiej. W Polsce, ze względu na specyficzne tradycje miejscowe i siłę ortodoksji, znaczna część społeczności tzw. synagog postępowych do czasu II wojny światowej miała raczej poglądy zbliżone do tych założeń, niż do skrajnych postaw judaizmu reformowanego. Frankel jeszcze przed wystąpieniem T. Herzla był zwolennikiem powrotu Żydów do Syjonu i odbudowy tam żydowskiej siedziby narodowej. Później stosunek j.k. do syjonizmu kształtował się pod wpływem filozofii Achad Ha-Ama, dzięki której w diasporze dostrzeżono źródła wzbogacające życie żydowskie, oraz – nie dyskredytując syjonizmu politycznego – jego cele widziano raczej przez pryzmat ich duchowych efektów. J.k. najpełniej rozwinął się w Stanach Zjednoczonych, gdzie stwarzał najlepsze warunki adaptacji dla przybywających tam żydowskich imigrantów (zwł. z ziem polskich). Wśród tamtejszych protagonistów tego ruchu byli także Żydzi polscy (m.in. M. Jastrow). Stając się największym ruchem religijnym wśród Żydów amerykańskich, j.k. najszybciej rozwijał się po II wojnie światowej, w 1985 obejmował ok. 830 kongregacji i ok. 1 mln 250 tys. osób. W j.k. dochodziło do podziałów. Z jednej strony, w 1922 Mordechaj Kaplan zainicjował powstanie rekonstrukcjonizmu, widzącego w judaizmie religię, wyzbytą pierwiastków transcendentnych (włącznie z negacją objawienia, wiary w naród wybrany oraz nadejście Mesjasza). Z drugiej zaś, na tle zmian w rytuale (zwłaszcza włączania kobiet do czytania Tory, od 1955 i do minjanu, od 1973), doszło do wyłonienia się Union for Traditional Conservative Judaism. Poza Ameryką Północną, j.k. rozwija się w Ameryce i Afryce Południowej. W Izraelu nosi on nazwę Masorti (hebr., Tradycyjny) i zaczął się rozwijać pełniej dopiero od lat 80. XX w., obejmując ok. 40 kongregacji.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.