parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. Tora) – pojęcie znacznie szersze niż „prawo” jako zbiór przepisów, mające sens bardziej zbliżony do grec. nomos i zawierające w sobie wieloznaczny splot treści semantycznych: nauka, wskazówka, objawienie i prawo. Do jego jurydycznego ujęcia zbliżali się zwłaszcza saduceusze w okresie Drugiej Świątyni oraz niektórzy myśliciele żydowscy, pozostający w granicach judaizmu (np. M. Mendels(s)ohn) bądź wykraczający poza nie (np. B. Spinoza). W ujęciu chrześcijańskim, przez wiele wieków konfrontacja z nim prawa przyniesionego przez Chrystusa ( nova lex Jesu [Christi]), generowało opozycję nowej religii wobec jej korzeni. W węższym rozumieniu, pojęcia P.M. to zespół praw rel., obrzędowych i społ., nadanych przez Boga, przekazanych przez Mojżesza swemu ludowi podczas wędrówki przez pustynię ku Ziemi Obiecanej. Uzupełnieniem Prawa zapisanego w Pięcioksięgu były halacha synajska oraz Tora Ustna, której zasadniczą częścią jest właśnie interpretacja P.M. Już biblijna Księga Powtórzonego Prawa (31,10-13) zawiera nakaz jego studiowania w roku szabatowym. Według tradycji, sam Mojżesz miał spisać treść Pięcioksięgu, a nawet pod boskim natchnieniem i ze łzami w oczach, wpisać doń opowieść o własnej śmierci. Przeciw pomówieniom o sfałszowanie przekazu P.M. była skierowana opowieść midraszu, według której Mojżesz miał w dzień swej śmierci sporządzić trzynaście jego kopii (po jednej dla każdego Pokolenia Izraelskiego i jedną dla zachowania na przyszłość). Kres procesowi nadania P.M. wyznacza śmierć Mojżesza (akt kończący Pięcioksiąg), kiedy to lud Izraela staje się przygotowany do etapu życia osiadłego. (Zob. też: Biblia Hebrajska; Tora; Tory studiowanie)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.