parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
stereotyp o podłożu antysemickim, posiadający szczególne znaczenie dla kształtu stosunków polsko-żydowskich w XX w.; znajdujący wyraz w silnie zabarwionych emocjonalnie określeniach, jak np.: „żyd-towarzysz”, „żydowsko-masoński”, „bolszewicko-żydowski”, „czerwono-żydowski”, „internacjonalistyczno-żydowski”, „socjal-żydowsko-masoński”. Jego źródła tkwią w spiskowej teorii dziejów, zgodnie z którą Żydzi i kierowany przez nich ośrodek dyspozycyjny dążą do zapanowania nad światem (por. Protokoły Mędrców Syjonu). Wzmacnia go wielowiekowa wrogość do judaizmu i jego wyznawców ( antyjudaizm), jako do wrogów Chrystusa, a zatem chrześcijan i wszelkiej cywilizacji, co w sposób naturalny po rewolucji w 1917 zaczęło się nakładać na kształtujący się stereotyp bolszewika, wzmacniany doświadczeniami zbrodni podczas wojny polsko-sowieckiej. Dużą rolę w rozwoju stereotypu miały służby policyjne, zwłaszcza carska ochrana. Już fala pogromów z lat 80. XIX w. – po zamachu na cara, Aleksandra II, i ujawnieniu udziału w nim Żydówki – była inspirowana obrazem Żyda, wroga prawosławnej Rusi. W istocie przedstawiciele mniejszości poddanej różnego rodzaju opresjom i ograniczeniom, zawsze wykazują pewną skłonność do poszukiwania wyjścia ze swej sytuacji poprzez wiązanie się z ruchami radykalnymi. Toteż nie brak było Żydów w ruchu rewolucyjnym, także wśród elit kierujących nim. Jednak przypisywanie im „autorstwa” np. rewolucji 1905 było oczywistą przesadą; właśnie tego rodzaju hasła, podnoszone przez ochranę dla sprowokowania pogromów, przejęła wówczas jako własne Narodowa Demokracja. Jeśli zaś spisek ż. był „szatański”, to po rewolucji 1917, zyskał on swego „Belzebuba” w osobie Lwa D. Bronsteina-Trockiego (jego postać jako „obcego” była wykorzystywana także przez dywersyjną propagandę polską przeciw wojskom bolszewickim), a nawet w absurdalnym sugerowaniu jego powiązań np. z Alliance Israélite Universelle. We władzach policyjnych istnieje zawsze silna tendencja do tworzenia wrażenia zagrożenia spiskami, czego dobitnym przykładem były zrodzone w tych kręgach publikacje, np. Rudolf Korsch, Żydowskie ugrupowania wywrotowe w Polsce, wydana w 1925 (napisana w czasie, gdy większość społeczności żydowskiej stanowili ludzie religijni, a drogi największej żydowskiej partii socjalistycznej, tj. Bundu i bolszewików, zaczęły się rozchodzić już w 1905). Co prawda, wiele czołowych postaci wśród pol. komunistów było z pochodzenia Żydami, lecz w ich życiorysach często nie można znaleźć ponad to choć cienia związków ze społecznością żydowską. Pogłębienie stereotypu ż. przyniosły kolejno: 1. wzrost antysemityzmu w latach 30., skierowujący sympatie części młodzieży oraz intelektualistów żydowskich ku lewicy; 2. konflikty na wschodnich Kresach Rzeczpospolitej, związane z okupacją sowiecką; 3. udział Żydów we władzach przyniesionych na rosyjskich bagnetach po II wojnie światowej, oraz w organach bezpieczeństwa. Te ostatnie wydarzenia zadecydowały o żywotności stereotypu w Polsce w okresie powojennym. Tymczasem w UB osoby pochodzenia żydowskiego stanowiły mniejszość, choć wiele z nich zajmowało eksponowane stanowiska. Powoływano je przede wszystkim jako wypróbowanych już towarzyszy (a nie jako Żydów), wykorzystując m.in. poczucie zagrożenia powojennym antysemityzmem w Polsce. Większość ocalałych Żydów pragnęła natomiast wyemigrować z Polski, co istotnie nastąpiło (por. emigracja Żydów z Polski). Stereotyp ż. jest nadal żywy w wielu kręgach społeczeństwa polskiego, nawet jeśli pominąć środowiska stricte nacjonalistyczne.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.