parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. Jehoasz) – 1. król Judy z rodu Dawidowego(Dawid), panujący w Państwie Południowym przez ok. 40 lat (836–798 p.n.e.); syn Jorama. Jego przyrodnia siostra (lub ciotka), Joseba, żona arcykapłana Jojady, ukryła go jeszcze jako niemowlę przed fenicką królową-matką Atalią, która po śmierci swego syna Ochozjasza zgładziła wszystkich pozostałych przy życiu członków rodziny królewskiej, mogących pretendować do tronu, i sama objęła w Judzie władzę. Przez 6 lat J. wychowywał się w ukryciu, pod opieką Jojady. Kiedy miał 7 lat został obwołany królem Judy, a królowa Atalia – zgładzona (prawdopodobnie funkcję regenta pełnił przez pewien czas Jojada). Za panowania J. w Judzie dokonało się umocnienie wiary mojżeszowej, jednak obce, pogańskie kulty nadal pozostawały żywe. J. odrestaurował ogołoconą przez matkę Świątynię Jerozolimską, zarządzając składanie przez lud ofiar na ten cel. Oddaniem skarbów ze Świątyni i z pałacu królewskiego monarcha okupił odstąpienie od Jerozolimy wojsk króla Damaszku. Po śmierci Jojady, według tradycji biblijnej, wiara króla J. w jedynego Boga osłabła i zaczął się on skłaniać ku synkretyzmowi. Zginął z rąk zamachowców, a władzę po nim objął jego syn, Amazjasz. O panowaniu J. opowiadają: 2 Księga Królewska (12,1–22) i 2 Księga Kronik (24). 2. król Izraela; syn i następca Joachaza; wnuk Jehu; według tradycji biblijnej, panował w Państwie Północnym przez 16 lat (800–784 p.n.e.). Wykorzystując chwilową słabość Aramejczyków po najazdach Asyrii, J. wystąpił przeciw nim i – trzykrotnie odnosząc zwycięstwo – odebrał utracone dawniej miasta (2 Krl13,25). Wzrost potęgi Izraela jednak zaniepokoił Judę, której król Amazjasz wystąpił zbrojnie przeciwko J. i przegrał bitwę pod Be(j)t Szemesz, dostając się do niewoli. J zdobył Jerozolimę, niszcząc wiele budowli; Świątynię i pałac królewski złupił, a część ludności – jako zakładników – wziął do niewoli. Zwycięzca pozostawił Amazjasza na tronie Dawidowym. Po śmierci J., władzę w Królestwie Północnym objął jego syn, Jeroboam II. O panowaniu J. opowiada 2 Księga Królewska (13,10–25; 14,8–16).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.