parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1810 Frankfurt n. Menem – 1874 Berlin) – rabin, protagonista judaizmu reformowanego. Otrzymał tradycyjne wykształcenie religijne, które uzupełnił studiami języków orientalnych i greki na uniwersytecie w Heidelbergu oraz języka arabskiego w Bonn, gdzie uzyskał doktorat, na podstawie pracy o wpływie judaizmu na Koran (Was hat Muhammad aus dem Judenthume aufgenommen?, 1833). W 1832 objął stanowisko rabina w Wiesbaden, gdzie zainicjował wprowadzanie reform i zwołał pierwszą konferencję reformowanych rabinów (1837). W 1838 zaproszono go do objęcia stanowiska daj(j)ana i rabina pomocniczego we Wrocławiu. Spotkało się to ze zdecydowanymi protestami ortodoksów pod przewodem S. Tiktina, w związku z czym G. został rabinem społeczności reformowanej we Wrocławiu dopiero w 1843. Był inicjatorem utworzenia Jüdisch-Theologisches Seminar in Breslau, jednak wbrew jego nadziejom, kierowanie uczelnią powierzono mniej odeń radykalnemu Z. Franklowi. Potem G. był rabinem kolejno we Frankfurcie n. Menem (od 1863) i Berlinie (od 1870) oraz twórcą uczelni Hochschule für die Wissenschaft des Judentums w Berlinie, którą kierował aż do śmierci. Był zdecydowanym zwolennikiem głębokiej reformy judaizmu, pojętej jako oczyszczenie go ze „średniowiecznych naleciałości i przesądów”. W wizji G. miało to prowadzić do eliminacji elementów, czyniących z judaizmu wyznanie narodu wybranego (pojęcie to negował, obok wiary w powrót do Syjonu, w odbudowę Świątyni Jerozolimskiej i powrót do składania ofiar), co mogłoby uczynić zeń religię uniwersalną; występował przeciwko C.H. Kaliszerowi, M. Hessowi. Prywatnie skłaniał się do wprowadzenia głębszych zmian (m.in. do odejścia od obrzezania i stosowania praw dotyczących żywności), niż to głosił publicznie (m.in. postulował odrzucenie wiary w istnienie aniołów; reformę kultu przez wprowadzenie doń śpiewu chóralnego, kazań w języku narodowym, tj. krajowym, itp.). Był jednym z czołowych przedstawicieli ruchu Wissenschaft des Judentums; m.in. w 1835 założył dziennik „Wissenschaftliche Zeitschrift für jüdische Theologie”. Był autorem wielu dzieł związanych z dziejami judaizmu w tym: Urschrift und Übersetzungen der Bibel in ihrer Abhängigkeit von der inneren Entwicklung des Judenthums (1857), Sadducaeer und Pharisaeer (1863) oraz wykładów, wygłaszanych w berliń. uczelni, które zostały zebrane w Das Judenthum und seine Geschichte (t. 1–3, 1865–1871). Tłumaczył dzieła średniowiecznych uczonych i poetów żydowskich. Wiele rozpraw poświęcił wybitnym postaciom uczonych, m.in. Izaakowi ben Abrahamowi z Trok. Był autorem reformowanego modlitewnika, z którego usunął m.in. wszystkie wzmianki niechętne wobec innowierców. Dzieła G. były wznawiane także po jego śmierci; ukazywały się też zbiory jego artykułów (w tym przekłady na j. hebr. prac S.A. Poznańskiego, 1910–1912).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.