parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
według koncepcji grupy „młodych” (m.in. M.A. Hartglas(s)a), wyrażonej na III konferencji syjon. w Warszawie w październiku 1917, centralny organ przedstawicielski społeczności żydowskiej w Polsce, wokół którego zamierzano budować autonomię narodowo-kulturalną Żydów; w późniejszym czasie koncepcja ta była rozwijana i kilkakrotnie podejmowana, nigdy jednak w pełni nie została zrealizowana. Jej powstanie poprzedziło utworzenie Żydowskiej Rady Narodowej Galicji Wschodniej (Lwów 15 X 1918) oraz Żydowskiej Rady Narodowej Galicji Zachodniej (Kraków 5 XI 1918; tworzone przez nią struktury samoobrony [Ochotnicza Rezerwa Oficerów i Żołnierzy Żydowskich] już 9 XI przejął Zjednoczony Komitet Żydowski dla Ochrony Ludności Żydowskiej, którego formacja od 10 XI 1918 nosiła nazwę Żydowskiej Straży Bezpieczeństwa). Konferencja Przedwstępna (28-30 XII 1918) w Warszawie, w której brało udział 498 delegatów ze 144 ośrodków, reprezentujących różne stowarzyszenia społecznego i kulturalnego, miała przygotować do demokratycznych wyborów Reprezentacji Żydów Polskich. Wobec fiaska tego zamierzenia, kontestowanego przede wszystkim przez Bund i fołkistów, została powołana T.Ż.R.N., składająca się z 42 osób. Zdominowanie tego ciała przez inicjujących jego powstanie syjonistów spowodowało jednak, że nie rozwinęła się ona w reprezentację Żydów polskich, choć właśnie do tej roli aspirowała, m.in. wysyłając delegację na konferencję pokojową w Wersalu (Komitet Delegacji Żydowskich przy Konferencji Pokojowej). Podczas elekcji do Sejmu Ustawodawczego T.Ż.R.N. odniosła spory sukces (6 na 11 posłów żydowskich) – w Galicji jej lista była przyjmowana jako ogólnożydowska (oddano na nią przeszło 90% głosów żydowskich). W czasie inwazji bolszewickiej w 1920 Narodowy Klub Posłów Żydowskich przy T.Ż.R.N. podjął też próby pertraktacji z rządem w sprawie porozumienia polsko-żydowskiego. Konsekwencją przyjęcia takiej roli było równoległe używanie do wspomnianej nazwy określenia Żydowska Rada Narodowa. Również efektem siły T.Ż.R.N. było powołanie – dzięki postawie jej sejmowych reprezentantów – ponadpartyjnego klubu parlamentarnego, zrzeszającego zdecydowaną większość posłów żydowskich (10 na 11; w tym z Agudy i fołkistów). Nosił on początkowo nazwę Wolne Zjednoczenie Posłów Narodowości Żydowskiej, a od 1920 – Wolny Związek Posłów Narodowości Żydowskiej (por. Koło Żydowskie; Pryłucki Noach). W ciągu dwóch pierwszych lat istnienia przew. tego klubu był O.A. Thon; potem I. Grünbaum. T.Ż.R.N. miała swą siedzibę w Warszawie i utrzymywała sieć biur informacyjnych w wielu ośrodkach na terenie całego kraju; m.in. dzięki nim dysponowała wiedzą o problemach lokalnych i przypadkach dyskryminacji oraz prześladowaniach ludności żydowskiej, w których to sprawach podejmowała zdecydowane interwencje na forum parlamentarnym. Wydawała też Materiały w sprawie żydowskiej w Polsce (z. 1-6, 1918-1922), ukazujące się nakładem Wydawnictwa Biura Prasowego Organizacji Syjonistycznej w Polsce, poświęcone najważniejszym problemom, którymi się zajmowała.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.