parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
pseudonim literacki Ben-Lewi (1883 Biała Podlaska – 1953 Tel Awiw) – prawnik, przywódca syjonistyczny. Jego ojciec, Kalman H., był adwokatem. H. ukończył gimnazjum w Białej Podlaskiej (1900), a następnie podjął studia prawnicze na uniwersytecie w Warszawie (1904 – kandydat praw). Praktykę adwokacką początkowo prowadził w Siedlcach; po I wojnie światowej kontynuował ją w Warszawie. W Siedlcach rozwijał działalność społeczną, dochodząc do stanowiska ławnika i wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej (1918). Z ruchem syjonistycznym był związany od 1901 (w 1903 więziony i usunięty z uczelni, którą skończył jako ekstern). Współredagował „Głos Żydowski” (od 1907). Pomimo syjonistycznych przekonań, był głęboko związany z kulturą polską. Od 1919 mieszkał w Warszawie, działając na rzecz wielu organizacji społecznych i kulturalnych (m.in. wiceprezes Auxilium Academicum Judaicum). W 1919–1920 był redaktorem naczelnym „Tygodnika Żydowskiego” i „Życia Żydowskiego”. W 1920 wstąpił ochotniczo do Batalionu Obrony Warszawy. W okresie międzywojennym zajął wysoką pozycję w polskim ruchu syjonistycznym (m.in. przez pewien czas pełnił funkcję prezesa polskiej Organizacji Syjonistycznej). Blisko związany z I. Grünbaumem, był działaczem Tymczasowej Żydowskiej Rady Narodowej oraz Żydowskiej Rady Narodowej. Utalentowany publicysta; m.in. współpracownik „Hajntu”; publikował w prasie polskiej, żydowskiej, niemieckiej, rosyjskiej i amerykańskiej. W 1919–1930 był posłem do Sejmu RP oraz – w 1926 – prezesem Koła Żydowskiego. W Sejmie III kadencji został wyznaczony na zastępcę I. Grünbauma (poselskich obowiązków nie podjął – nie złożył ślubowania). Wszedł w skład egzekutywy Komitetu Społecznego dla Spraw Związanych z Obroną Państwa przy Gminie Żydowskiej w Warszawie, powołanego 1 IX 1939. W czasie oblężenia Warszawy był członkiem Żydowskiego Komitetu Obywatelskiego oraz pierwszego składu Judenratu w Warszawie. Po ucieczce z okupowanej przez Niemców Polski, która była możliwa dzięki pomocy Biura Palestyńskiego w Genewie, w 1940 przybył do Palestyny. Był członkiem Reprezentacji Żydostwa Polskiego, a od 1942 – sekretarzem Komitetu Ocalenia Żydów w Okupowanej Europie. Ponadto, w Palestynie, z ramienia ruchu syjonistycznego zajmował się sprawami organizacyjnymi dotyczącymi osadnictwa Żydów polskich. Zbierał też relacje uchodźców z Polski i Związku Radzieckiego. Po powstaniu państwa Izrael zajmował stanowisko dyrektora generalnego w MSW. Opublikował m.in.: Terytorium a naród (1906); Zasady naszego programu politycznego w Polsce (1918); Sejm-redes (jid., Mowy sejmowe, 1923); Poznaj ten kraj: „Do żołnierza polskiego” (1944). Pozostawił w rękopisie opublikowany pośmiertnie pamiętnik Na pograniczu dwóch światów (oprac. J. Żyndul, Warszawa 1996).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.