parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1879 Warszawa – 1970 Gan Szmuel, Izrael) – przywódca syjonistyczny, publicysta, historyk. Jego ojciec, Jozjasz G., był maskilem. G. ukończył rządową szkołę żydowską w Płońsku, a potem gimnazjum w Płocku. Studiował medycynę (1899–1904) i prawo (doktorat) na UW. W czasie studiów współpracował z czasopismami wydawanymi w języku hebrajskim i jidysz. Do ruchu syjonistycznego przyłączył się w 1898. Był prezydentem organizacji Kadima. Po studiach pracował jako adwokat. W 1905 uczestniczył w VII Kongresie Syjonistycznym w Bazylei. Potem stał się głównym ideologiem Biura Centralnego dla Rosji Światowej Organizacji Syjonistycznej. Podczas konfrencji syjonistów ros. w Helsingfors (Helsinki; 1906), wygłosił referat programowy i współtworzył uchwaloną wówczas rezolucję. Był redaktorem tygodnika syjonistycznego „Głos Żydowski” (1906–1907) oraz „Życia Żydowskiego” (1907). Wkrótce stał się jednym z najbardziej wpływowych syjonistów w Kongresówce. Od 1908 sekretarz generalny KC Rosyjskich Syjonistów z siedzibą w Wilnie, gdzie mieszkał w 1909–1911. Parokrotnie był więziony za działalność w ruchu syjonistycznym. I wojnę światową spędził w Piotrogrodzie i w Moskwie. Po powrocie do kraju stał się jednym z głównych architektów Tymczasowej Żydowskiej Rady Narodowej, potem przewodniczącym Żydowskiej Rady Narodowej. Był posłem na Sejm RP (1919–1933), odgrywając czołową rolę w Kole Żydowskim, którego prezesurę parokrotnie obejmował. Współtworzył Blok Mniejszości Narodowych (1922). Był zwolennikiem twardej opozycji do rządów nie spełniających żydowskich postulatów oraz zdecydowanym przeciwnikiem ugody polsko-żydowskiej. Był przywódcą frakcji Al ha-Miszmar w Polsce, a na arenie międzynarodowej – przywódcą ugrupowania Radykalnych Syjonistów. Zasiadał w prezydium Agencji Żydowskiej. Od 1914 wydawał czasopismo „Dos Jidisze Fołk” (jid., Żydowski Lud) i – przez pewien czas – „Ha-Cefirę”, a na pocz. lat 20. był redaktorem naczelnym „Hajntu”. Był bardzo płodnym pisarzem i obdarzonym ostrym piórem publicystą, piszącym w prasie jidysz, hebrajskiej, i polsko-żydowskiej. Jako zwolennik sekularyzacji życia żydowskiego (m.in. współtwórca Tarbutu), był zwalczany przez koła ortodoksyjne. Jego radykalne wystąpienia spotykały się też z opozycją wśród polskich syjonistów (zwł. z Małopolski). W 1932 opuścił Polskę. W 1933 przeniósł się do Palestyny, po przyjęciu propozycji kierowania Departamentem Emigracyjnym Agencji Żydowskiej. Potem był szefem Departamentu Pracy (1935–1948) oraz członkiem Departamentu Organizacyjnego (1935–1946). W czasie II wojny światowej był członkiem Reprezentacji Żydostwa Polskiego oraz stworzonych przy Agencji Żydowskiej – Komisji do spraw Żydów Polskich i przewodniczący Komitetu Ocalenia Żydów w Okupowanej Europie. Sygnatariusz Deklaracji Niepodległości Izraela i pierwszy minister spraw wewnętrznych tego państwa. Po porażce w wyborach do Knesetu (1949), w latach 50. zamieszkał w kibucu Gan Szmuel, stopniowo wycofując się z czynnego uprawiania polityki. Wydał wspomnienia Pne(j) ha-dor (hebr., Oblicze [Obraz] pokolenia, Jerozolima 1958). Był też wydawcą dzieła Encyclopedia of the Diaspora.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.