parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
na wpół monastyczna sekta w łonie judaizmu, istniejąca w Palestynie (być może również w diasporze) najprawdopodobniej od poł. II w. p.n.e. do I w. n.e. (por. asydejczycy), której nazwa nie pojawia się w NT, ani w Talmudzie; etymologia jej nazwy nie jest rozstrzygnięta; obecnie przeważa pogląd, że wywodzi się ona z próby oddania w języku greckim hebrajskiego pojęcia „ chasidim” bądź od syr. chasja = pobożny. Wiadomości o e. pochodzą głównie od Józefa Flawiusza, Filona z Aleksandrii oraz Pliniusza Starszego i Hipolita, zwanego Rzymskim. Prawdopodobnie e. stworzyli gminę w Qumran i do nich należały ukryte w pobliskich jaskiniach rękopisy. O ich doktrynie i nauczaniu wiadomo niewiele, gdyż przysięgali zachowywać w tych sprawach tajemnicę. Żyli w gminach, których członkami zostawali po trzyletnim okresie przygotowawczym. Fundamentalną zasadą była wspólnota dóbr. E. kładli nacisk, przewyższając pod tym względem faryzeuszy, na studiowanie pism biblijnych oraz rygorystyczne przestrzeganie przepisów Tory, a zwłaszcza święcenie szabatu, jak również na wysokie standardy moralne (sprzyjali tendencjom ascetycznym) i studia etyczne (nazywani byli nawet „atletami cnoty”). Mieli własne obrzędy, a wśród nich wspólne uczty i czytania Tory. Szczególną wagę przywiązywali do czystości rytualnej i fizycznej, a przez to i do obmyć rytualnych. Praktykowali bezżenność, choć pewien ich odłam zgadzał się na zawieranie związków małżeńskich, głównie w celach prokreacyjnych. Nie uczęszczali do Świątyni Jerozolimskiej, choć posyłali tam dary z płodów rolnych. Przypuszcza się, że początki ich dziejów sięgają prześladowań, poprzedzających powstanie Machabeuszy. W początku I w. ich liczba sięgnęła 4 tys., a więc była większa niż saduceuszy. Choć stronili od udziału w życiu politycznym, uczestniczyli w powstaniach przeciwko Rzymianom. Po zburzeniu Drugiej Świątyni zniknęli z kart żydowskiej historii. Współczesne badania podważają monastyczny charakter tej sekty, przy czym zwraca się uwagę na fakt, że zajmujący się nią w przeszłości uczeni, badacze chrześcijańscy, postrzegali e. przez pryzmat własnych doświadczeń religijnych.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.